måndag 11 juni 2012

Vilken olivolja ska man köpa?

Pia lämnade en fråga i kommentarsfältet, och den tänkte jag svara på här, för kanske fler undrar samma sak?

"Tänkte vänligen be dig om ett tips beträffande olivolje-djungeln , hur hittar jag den mildast smakande olivoljan till dressing och stekning? Har lite svårt för den rätt kartongaktiga och tunga oljesmaken? Dagligen står James Oliver i TV och drizzlar olja i mängder över sina rätter, men brrr..."

I Spanien är det lätt. Det räcker med att köpa en billig olivolja så får man olja med mild smak.
I Sverige är det knepigare, eftersom olivolja är en importerad produkt, för det mesta från Grekland eller Italien, och de oljor som kommer ut i butikerna är utvalda, dyra virgen extra-oljor med kraftig smak av oliver. Och det är inte konstigt, i Sverige används ju inte olivoljan som här i Spanien (till det mesta; sallader, stekning, fritering, grytor, buljonger, på frukostmackan...), utan mer som en lite lyxigare produkt att ringla över sallader vid festliga tillfällen. Om jag ska generalisera.
Jag tycker inte heller om olivsmaken så jag har blivit besviken flera gånger. Vågar dock inte säga vilka oljorna är som jag har provat, det minns jag inte.

Första tipset: Om du inte vill ha så kraftig smak: köp inte virgen extra som är den bästa oljan.
Andra tipset: Titta på färgen. Ju ljusare gröna färg desto mildare smak (ofta). Om oljan är grumlig är den mycket smakrik.
Tredje tipset: Köp spansk olja av Icas märke. Den brukar jag köpa när jag är i Sverige. Inte bara för att den är lite billigare än många andra, utan för att den har fin, mild smak, och är spansk!


2 kommentarer:

  1. Tack Annika för värdefulla tips! Ska lägga på minnet. Med vänlig hälsning Pia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör så, och fortsätt fråga om du undrar något. Jag svarar gärna.

      Radera

ny gadget

ny gadget