måndag 1 november 2021

Bortugal i Spanien!

 


"Sverker städade vinden och hittade barnböcker som han vill slänga. Jag sa att vi kan ta en sväng till Spanien med dem..."

Det skrev Åsa i Portugal till mig. En vecka senare knackade hon på vår dörr här i Aguafría, och efter henne kom hela familjen bärandes på väskor, täcken och kuddar!



Resan då vi sov över hos hennes familj är en av våra bästa Portugalresor (läs här och här), och den otroliga fisk- och skaldjurssoppan vi fick hos dem är numera min paradrätt. Jag borde ha lagat den till middag till dem, för att visa precis hur glad jag var över att de kom, men de fick istället en mycket medioker buljong med överkokt pasta i, en buljong som i mina tankar skulle vara lika god som min svärfars, då man bara blundar och njuter av smakerna, men som nu var något som jag bara försökte rädda med mera salt, samtidigt som jag funderade på om jag hann laga en tortilla istället (det hann jag inte).

De hade med kassar med härliga böcker till både mig och barnen, och hela familjen trängde ihop sig i barnens lekrum för att sova, förhoppningsvis inte alltför hungriga efter middagsmaten. (Om någon av er som läser funderar på att hälsa på hos oss och blir avskräckt - jag kommer inte att inte laga puchero. Jag lovar.)

Nästa morgon körde jag upp dem tidigt. Innan öppningstid stod vi i kö till La Gruta de las Maravillas i Aracena, och fick inträdesbiljetter till turen en timme senare. Portugiserna hade inte fått kaffe hos oss innan vi åkte, det var slut, så medan vi väntade gick vi till en bar där det blev kaffe, varm choklad och typisk andalusisk frukost - rostat bröd med pata negraskinka.



Den där grottan har jag nog inte skrivit om. Den ligger under borgen och kyrkan på berget och är makalös. Missa den inte om ni åker till Aracena!



Jag tyckte att jag hade skurit ner maximalt på de saker som jag ville att de skulle hinna se och göra, eftersom vi bara hade en enda dag; grotta, bybesök, lunch, utsikt, natur, men jag lyckades kanske trötta ut oss ändå. Disa var den första att slockna, hon var så trött att hon la sig på min kudde och somnade själv medan vi åt middag, det var nog andra gången i hennes liv som hon somnade ensam och utan bok. Runa, som hade varit tyst och butter i ett dygn, ända sedan de kom, visade sig inte bara vara blyg, utan hon var febrig och sjuk också. Hon somnade efter en dos paracetamol. Frida och Jonna försvann in till sovrummet medan vi vuxna satt kvar ett bra tag till i kylan på terrassen. Dagen efter var jag väck av trötthet. Fast inte på grund av lördagen, utan för att förkylda Runa har sovit uselt två nätter i rad.

De åkte hemåt redan på söndagsmorgonen, alldeles för tidigt, jag var inte klar med dem, de kom ju nyss? När de åkte blev huset med ens mycket tomt och tråkigt, och jag märkte att jag knappt hade tagit några bilder alls. Inte av Jonna och Frida när de spelade spel med Disa, som var ganska besvärad eftersom hon har svårt att kommunicera på svenska, eller Sverker med vår lilla hund i famnen, Åsa bärandes på Runa, familjen på baren i Linares med den härliga utsikten... Men jag har skrattat så jag har gråtit, och de har visat hur man stjäl granatäpplen från någons trädgård (tack förresten, vi har fortfarande kvar ett). När vi ses i Portugal nästa gång ska jag fota mer!



10 kommentarer:

  1. Så fint skrivet! Vad roligt att ni var i Linares. En av mina favoritbyar, helt klart! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av mina favoriter också! Det är så vackert där! Hoppas att ni kommer hit och besöker den snart!

      Radera
  2. Allt var jättegott Annika och det var så kul att ses! Jag är så glad att vi kom iväg och vi tyckte alla att det var toppen! Så fint i omgivningarna och så mysigt hos er! Stackars lilla Runa och ni som blev krassliga sedan bara! Det var synd! När ni återhämtat er och känner för det är ni välkomna hit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, idag är Disa tillbaka i skolan, och Runa på förskolan. Förhoppningsvis var magsjukan och Disas öroninflammation slutet på den här evighetslånga sjukdomsperioden :-)

      Jag hoppas att vi ses snart igen!

      Radera
  3. Så roligt att visa upp er mysiga lilla by och andra fina och spännande ställen! Vackra vyer och god mat :). /Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen roligt! Det var ett välkommet besök!

      Radera
  4. Vilket trevligt besök.
    Hoppas de kan stanna längre nästa gång.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore roligt!

      Detsamma till dig, Lena!

      Radera
  5. Så roligt att se Bortugal-gänget här - eftersom jag följer båda era bloggar känns det lite som när jag var liten och hittade nån bok där Kitty OCH bröderna Hardy löste mysterier tillsammans. Eller när Fazers tillsätter Turkisk peber eller Tutti Frutti-godis i sin klassiska chokladplatta. Haha - konstiga referenser kanske, men typ kombination av två bra saker. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, vilka roliga liknelser! :-)Jag förstår precis!

      Radera

ny gadget

ny gadget