lördag 6 juni 2026

Den svenska skolavslutningen


Så kom skolavslutningen. Jesús förvånades över många saker. Att föräldrar kan ta ledigt för att vara med, att den hålls på morgonen, att det är så mycket sång, att det finns stipendieutdelning, att alla klär upp sig, tårtbuffèn efteråt, presenterna till lärarna...

Runa grät när vi skulle gå hemifrån. Hon har en fruktansvärd separationsångest och var rädd att vi inte skulle hitta varandra efter scenprogrammet

När F-klassen tågade in med flaggor i händerna filmade jag. Stängde tyvärr av kameran innan femmorna kom - hade glömt bort att jag hade två barn.

Runas klass sjöng Idas sommarvisa, Disas När vi gräver guld i USA.

Disa hade köpt en videokamera för sina sparpengar lagom till avslutningen. Vi missade att den skulle laddas. Lite batteri fanns ändå, men dog efter halva avslutningen

Tårtbuffén var otrolig.

Efteråt åkte vi till grannstaden för att äta lunch på samma restaurang som vi åt på i augusti, efter barnens allra första dag i den svenska skolan. Disa pratade och pratade, hon var så glad då. Ett par dagar slutade hon prata svenska i skolan, och snart tystnade hon också hemna, på spanska.

Hon har haft ett oerhört tufft skolår. Hon kunde varken läsa eller skriva på svenska och talade bara bassvenska, men fick trots det inte undervisning i svenska som andraspråk, bara en surfplatta med appen Duolingo för självstudier - fast hon har inlärningssvårigheter och dyslexi. Ingen kartläggning av hennes kunskaper gjordes, trots att hon var nyanländ, så inte förrän efter påsk gjordes test för att mäta gennes kunskaper. Anpassningar sattes in, men otillräckliga. Sjäkvförtroendet sjönk, livsglädjen försvann.

Disa är en stor anledning till att vi flyttar tillbaka till Spanien.

Jag är övertygad om att anledningen till att problemet med hemmasittare är så vanligt i Sverige jämfört med Spanien, är för att barn med särskilda behov inte får den hjälp de behöver i Sverige. Här har jag lärt mig att det är sant, det man läser. Att man måste kämpa för att barnen ska få den hjälp de behöver och har rätt till.

Runa har trivts. Har älskat att vara på fritids och pyssla. Hon började prata i skolan strax innan jul - på svenska dessutom. Hon ville verkligen inte lämna sin skola och flytta en gång till, men en liten tjej på nyss fyllda sju är helt msktlös när hennes föräldrar bestämmer flytt. Nytt land, ny bostad, ny skola, nya klasskamrater. Hon vill verkligen inte.

Eftermiddagen tillbringades på biblioteket. Det var fint. Trots att svenska bibliotek hör till det som jag har saknat mest under alla år i Spanien, har jag knappt varit där det senaste året. Och inte läst böcker alls. Stressen och tröttheten har varit för extrem.

Nu börjar tjejernas livs längsta sommarlov. Från den 5:e juni till mitten av september...


tisdag 26 maj 2026

Tanden

- Runa har något att berätta!

- Vad då?

- Det är en överraskning.

Jag slog av samtalet med Jesús, skyndade ut till bussen för att åka hem från jobbet. Lönen hade kommit så vi skulle göra några ärenden: köpa hundmat i djuraffären, handla och köpa garn till Disa, som inte kan sluta virka.

- Mira! Se me ha caído el diente!

- Åh, har du tappat den nu!

Runa, som fyllde sju för ett par månader sedan,visade mig gluggen där framtanden hade suttit. Det här var stort för henne. För mig också, jag som vill stanna tiden, de blir stora för fort!

Gluggen såg läskig ut, och jag tvingades titta på framtanden också. Den hade hon tagit med sig.

- Lägg den i fickan så du inte tappar den, sa jag när jag spände fast henne i bilen.

Men tanden släppte hon inte. Den låg i hennes hårt knutna lilla hand medan vi gick i djuraffären, pysselaffären och mataffären. Hemma bar hon omkring den tills det var dags att sova. Då uppstod frågan; vilken tradition ska vi följa nu? Den spanska eller den svenska? Kommer Ratón Pérez eller tandfen? Ska tanden ligga i ett glas vatten eller under kudden?

Det blev en ljusblå mugg med vatten, jag sa att det behövde vara kallt, och vi kom fram till att det nog är tandfen som kommer i Sverige.

Runavar så glad över sin tappade tand att jag trodde att hon skulle hasvårt att somna, men det gick ganska fort, och på morgonen låg två tiokronor och en femma tillsammans med tanden i vattnet. Tiokronorna hade jag tyvärr fått ta ur Runas sparbössa, jag hade bara en femkrona i kontanter och det kändes lite snålt.

Undrar hur andra gör i Sverige, landet där ingen längre har kontanter? Har tron på magiska tandfeer försvunnit, eller swishar man?





ny gadget

ny gadget