lördag 19 maj 2012

Tänk om Spanien kunde ta efter Frankrike

Franska ministrar sänker sina löner, läser jag i DN.
Toppen!
Skulle motsvarande kunna hända i Spanien?
Tror inte det.
Och det är synd.
Det råder en sådan ilska över alla neddragningarna. Den senaste är att sänka lönen för andra gången med fem procent för statsanställda. Utom för vikarierna. Lärarvikarierna i alla fall. Man har inte bestämt sig för om man ska sänka deras löner med 15 procent, eller helt enkelt ta bort lönen under sommarlovet. Två månaders ofrivillig, obetald semester.
Politikerna drar ned på allt utom på sina egna löner och förmåner, råder den allmänna, arga uppfattningen.
Och det stämmer.

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte hur de tänker!! Min mammas syster bor i Barcelona och vi har pratat om krisen... Jag tycker inte att den känns av lika hårt här i Frankrike! Sänka löner för statsanställda skulle aldrig gå här, dessutom är lönerna inte särskilt höga. Det är ett fantastiskt bra initiativ!
    En minister tjänar nu brutto 9.940€ istället för 14.200€. Själv kommer Hollande att tjäna 14.910€ istället för 21.300€ Det representerar mycket men han är ju ändå president! Chapeau M Le Président säger jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vad det betyder, men jag tror att jag håller med!
      Det är andra gången som lönerna för statsanställda sänks. Folk protesterar, men det hjälper inte. Det kanske är nödvändigt? Ett annat sätt vore ju att låta kyrkan och de stora fotbollsklubbarna betala skatt som alla andra.

      Radera

ny gadget

ny gadget