måndag 14 maj 2012

Mat, mat, mat!

Jag gick inte bara på min första comunión den här helgen, utan även på min andra.
Igår, söndag, åkte vi till byn där Jesús jobbar för att gå på hans elevers comuníon. Det är en liten by så det är bara fem som har åldern inne det här året. Alla gjorde det förstås.
Vi stod ute i hettan och väntade tillsammans med en massa folk på att gudstjänsten skulle ta slut. Det var en kör som sjöng så det tog lite längre tid än vanligt. Hälften av dem som väntade ute gick in för att lyssna när kören sjöng en sevillana.
Jag stod och tittade på alla kvinnor med solfjädrar och undrade när jag blir så spansk att jag kommer ihåg att ta med mig en solfjäder när jag går ut.
Till slut var det färdigt och ungarna kom. Killarna hade pampiga sjökaptenskostymer (eller något liknande), tjejen bar något som liknade en brudklänning för barn. Det blev så glada när de fick syn på Jesús! Oj så glada de var när de kom fram och hälsade! De hade inte väntat sig att träffa sin lärare där.
Vi gick hem till tjejen till vilkens fest vi hade fått inbjudan för länge sen.Tänkte ta en kall dryck och sedan åka på födelsedagskalas hos Jesús syster, där det vankades paella, men hur det nu var så var det inte möjligt att gå så snart, ja vi blev direkt hindrade från att gå innan vi ätit något också. Så vi tänkte att man ska ju inte vara oartig utan satte oss vid ett av de fyra dukade långborden tillsammans med familjens släktingar och vänner i en sval(are) förrådsbyggnad. Det fanns en massa tapas på bordet, montaditos och räkor. Så kom det in mer mat. Ensaladilla. Coctail de mariscos. Nykokta sniglar. Hjort. Salmorejo. Och efter varje rätt sa vi att vi äter upp det här och sedan går vi, vi måste verkligen sticka nu., men det var så gott alltihop, och nya drycker kom in hela tiden.
Kan tala om att vi var... mätta... när vi äntligen åkte till det stundande födelsedagskalaset.
Det är Jesús systerdotter som fyller två år, och det firades med grillat och paella. Och tårtor och räkor och gazpacho och godisskålar.
J avstod faktiskt från paellan, men jag åt en liten tallrik. Hur mätt jag än är kan jag inte säga nej till paella.
Det var jobbigt varmt så därefter svalkade vi oss i bubbelpoolen. Ja, det blev ett dopp senare på eftermiddagen också. Vilken lyx att ha en pool!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget