lördag 26 maj 2012

Svenskan som försvarar traditionerna

- Sverige är favorit! De säger att Sverige har goda chanser att vinna Eurovision!
Jag visste utan att titta på Jesús pappa att han skojade med mig. Han, liksom alla spanjorer jag känner, struntar fullständigt i den viktiga tävlingen ikväll.
Jesús försöker få med mig på en dålig hårdrocksfestival vid floden.
- Det är gratis. Man äter spenat och kikärtor och träffar en massa folk!
- Aldrig! Den här tävlingen sker en gång om året, det är finalen och jag har inte ens sett de svenska deltävlingarna.
- Hur kan du välja att se på tv istället för att gå ut och träffa folk!?
- Det här är en gång om året!
- Hårdrocksfestivalen också!
- Du säger ju själv att det bara är dåliga grupper som spelar på festivalen!
- Ja, och du gillar ju inte ens musiken i Eurovision!
- Men man kollar inte för att man gillar musiken!

Hade vi varit i Sverige hade jag inte envisats. Förmodligen inte ens tänkt se programmet. Men nu är jag utomlands och svenskare än någonsin hemma. Måste försvara våra traditioner, och det innefattar Eurovision Song Contest och att heja på Sverige. (Hur låter låten förresten? Någon som har hört den?)

Som tur är har jag en svensk kompis, och hon har räddat mig den här gången. Ska hem till henne och kolla.

Heja Sverige!

4 kommentarer:

  1. Ville bara hojta att nya sidan är skitfin! kram/julia

    SvaraRadera
  2. Ha, ha...själv satt jag med världens bästa ursäkt (hade jetlag precis hemkommen fran USA) och kunde sitta hemma och titta pa hela programmet och heja, ha, ha.. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Nästa gång åker jag till USA eller något annat ställe med stor tidsskillnad och åker hem lagom till festivalen! Inga förklaringar behövs!

      Radera

ny gadget

ny gadget