tisdag 15 maj 2012

21 frågor

Jag hittade ett gäng frågor hos Malin Wollin, och dem har jag kopierat för att själv svara på.
Varsågoda, lite Annika-fakta!

1. Vad är du bäst respektive sämst på?
Anser själv att jag är en hejare på att baka drömtårta.
Men jag är verkligen dålig på att komma i tid. Inte för att jag inte försöker eller tycker att det är oviktigt, tro aldrig det! Fast hur jobbigt det än känns varenda gång jag blir sen, så kan jag inte låta bli att tänka att det är fel när människan är slav under klockan. När klockan måste gå före allt annat. Före livet.
2. Vilken superkraft behöver du?
Ja, vad heter den nu, den där superkraften som innebär bra planering, att få saker gjorda och att avsluta projekt?
3. Är det nåt du tycker evolutionen berövat dig?
Minne.
4. Har du slagit dig riktigt illa någon gång? Brutit ben?
Fick spricka i vänsterarmen när jag åkte pulka nedför en backe och hamnade i diket.
Bröt vänsterarmen när jag var liten och lekte på vinden. Klev upp på en trebent pall som välte. Gjorde jävligt ont. Sa inget till nån, drog mig bara undan och led. Gick på besök med familjen på kvällen, genomled den värkande armen ända tills mina föräldrar upptäckte att jag var ovanligt tyst när vi gick hem, sådär en tio timmar efter fallet.
Brutit revben när jag gick så kallade svajsteg på bommen på skolgympan, och halkade.
Brände handen och benet rejält på en motorcykel som välte.
5. Vad är det äckligaste du ätit? Vad skulle få dig att äta det igen?
Jag trodde att det var lever ända tills för två år sedan då jag och Jesús åt på en bar i Cuenca. Vi beställde manitas. Inte vanliga grisfötter utan ett påhitt av kocken. Barens specialitet. Vi blev övertalade. In kom en mycket stor tallrik av fett. Fett med en krispig yta. Jesús provsmakade bara och la undan gaffeln. Jag kunde inte med att lämna så mycket mat, ville inte att servitören som var så trevlig skulle tro att vi inte tyckte om den, men efter att ha ätit en tredjedel var jag på gränsen att kräkas upp alltihop. Vi sprang ut från baren och letade desperat efter en godiskiosk för att få bort den förfärliga smaken ur munnen, få huvudet att slusa susa och kräkreflekerna att lugna sig.
Skulle kanske kunna äta en sked med special-manitas igen om jag får en resa för besväret, eller bot för min nålfobi, men jag gissar att det inte finns något alls som kan få mig att äta en hel portion.
6. Vad väljer du om du bara får välja över- eller underläpp. Motivera!
Underläpp. Jesús tycker att den är så fin. Glansig. Jag är väl svag för smicker...
7. Vilken låt har oftast gått på repeat hos dig?
(Alla de här är länkade till lyssningsexempel)
Vinter nolltvå med Kent. Tierra de luz med Lila Downs. Nijaay med Orchestra BaobabPequeña serenata diurna med Silvio Rodriguez. Hattie med Umalali - The Garifuna women´s project. Amare give med Acquaragia Drom. Om med Cerro Esperanza Band. Hittar jag en superlåt tröttnar jag aldrig. (Jesús däremot tröttnar rätt snabbt på mina superlåtar.) Märk väl: Ingen Elvislåt på listan. Och det är en försiktighetsåtgärd. IFALL jag skulle tröttna på någon låt. Det blir alltså inte lika många repeater av dem. 
8. Vem önskar du att du var kompis med?
Morgan Larsson i Christer i P3. Vilken go person! Och så rolig! Tänk att jag lyckades lura till mig den där intervjun till slut!
9. Ditt favoritgodis!
Salta ferraribilar, maschmallows, choklad.
10. Var sover du bäst?
Var som helst i sked med Jesús armar om mig.
11. Vilken är den bästa bok du läst?
Tant Julia och författaren (Mario Vargas Llosa), Expedition Kon Tiki (Thor Heyerdahl), Minnen (Pablo Neruda), Robin Hood (Howard Pyle), Janne min vän (Peter Pohl). De vuxna muminböckerna och Anne på Grönkullaböckerna hamnar också här.
12. Någon hobby du skulle vilja testa?
Ridning. Dykning. Slalom.
13. Vad var det senaste du pysslade?
Att gömma skärvorna från Jesús favoritglas som jag råkade tappa.
Han hade två likadana, det här var det andra som jag hade sönder...
14. Hur många par skor äger du?
Nio.
15. Hur skulle du se ut om det inte fanns några hinder, jobb- eller pengamässiga?
Som nu, fast lite snyggare. Och jag skulle alltid vara klädd i fina saker från NoaNoa och Nice Things och den där fina (dyra) lilla butiken i Lidköping.
16. Vad köper du om jag ger dig en femhundring precis nu?
Den fina gula sjalen med blommor, den påminner om en gammal tapet. Skulle också gå till Fnac och köpa några filmer. Romantiska komedier. Jag är utsvulten på romantiska komedier och feel good-filmer på grund av Jesús som avskyr sådana.
17. Vad är du i hemlighet rädd för?
Mörkret.
18. Vilken stad skulle du vilja besöka?
Angkor i Kambodja, och såklart Tarija i Bolivia.
19. Vad är ditt bästa husmorsknep?
Rensa byxfickorna på pappersnäsdukar innan du kör igång tvättmaskinen. Och ställ jäsdegen bredvid ett element om du är i Spanien och bakar vintertid.
20. Vem vill du ge en bulle?
Mig själv. Eller programledaren Jesús Quintero, för en fika tillsammans. Eller till någon som blir så förtjust i min hembakade bulle att han erbjuder mig jobb, vill att jag ska baka och sälja svenska bakverk, vilket får spanjorerna att upptäcka hur goda svenska bakverk är, jag tjänar pengar och har roligt och får en massa beröm för mina bullar, kakor, tårtor och sockerkakor.
21. Vad var det senaste du sjöng på?
En sevillana: "Andalucía mi tierra, yo soy del sur..."
Här kan ni kolla om ni undrar vad det är för låt. Skoj text som irriterar J! Han tror att den här skriven för turister som tror att alla andalusier tycker om gazpacho, la romería, goda viner, tjurfäktning och att titta på den blå himlen.



5 kommentarer:

  1. Ang. din kommentar om romantik i min blogg: Alltså... Jag skrev ironiskt;) Och det går inte att vara romantisk när man har haft Hyperemesis och spytt hela året. Har fått boka av allt. Alla restaurangbesök, resor och annat mys. Vanligtvis är det inga problem på den biten, men romantiken får vänta tills jag mår bra :)

    SvaraRadera
  2. Min favoritsevillana just nu är denna: http://www.youtube.com/watch?v=jr85b0Wy35s
    så fin och sorglig, och ja: lite religiös på slutet, eller mkt!
    Ska du till El Rocío nu under la romería eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du tycker om den.
      Nej, inga planer på det, har aldrig varit där under romerian. Har du?

      Radera
  3. Man skulle även kunna säga att du är fantastiskt bra på att komma försent.
    Du vet - halvtomt glas/halvfullt glas.
    Stackars liten. Du hade således en tjock sjukvårdsjournal tidigt i
    livet. Det lät mycket otäckt alltihop men säg nu som det är Annika. Visst var det så att alla dessa skador egentligen inträffade under ungdomens galna dagar då du vilt experimenterade med en kombination av skydiving och parkour-skuttning? Jag har rätt, eller hur?
    Angående "evolutionsberövningen" - minnet ditt är dåligt - men det är kombinationen av dåligt minne och oläslig handstil som gör det till en riktig utmaning :)
    Angående Jesus favoritglas. Jag vet med mig att jag är klantig. Vissa av
    min sambos glas låter jag bli att hantera. Tog faktiskt sönder ett av hans glas för mindre en tio minuter sedan :(
    Inget favoritglas dock - lyckligt nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, dessvärre hände inget under min vilda ungdomstid (22+), då jag hoppade från Ålands högsta bro. Olyckorna var i nio-tioårsåldern.
      Jag tycker inte at du behöver nämna det där glaset. Ola har nog många ändå. Han märker inget.

      Radera

ny gadget

ny gadget