torsdag 31 maj 2012

Den mumifierade kungen

Igår var det helgdag i Sevilla och allt varr stängt..
Det var nämligen Sankt Ferdinand-dagen.  Sankte Ferdinand är Sevillas skyddshelgon, och varje år den 30 maj visas han upp i katedralen, där han annars vilar i lugn och ro. Helgonet är den mumifierade kung Ferdinand den tredje, och han helgonförklarades eftersom det var han som erövrade Sevilla från muslimerna. Han lät muslimerna bo kvar, men de fick lyda under en kristen kung. (Den grymma historien kom med kung Fernando och drottning Isabel ett par hundra år senare, Spanien har en grym historia.)
Förra året bestämde jag mig för att ta en titt på den gamle kungen. Stämde träff tidigt med Lidia och Patri och tog sjubussen från Pajanosas. Det är bäst att vara ute tidigt, för det blir så himla lång kö in till katedralen av alla som vill titta på helgonet. Vi genomled en urtråkig mässa som  inledde det hela, sedan kunde vi titta på kungen.
"Vad liten han är" tänkte jag samtidigt som jag fascinerat stirrade på mumien som fortfarande är klädd i sin fina kungadräkt, har krona på huvudet och svärd bredvid sig.
Efteråt gick vi och hälsade på Patris bror som jobbar på en Starbucks i närheten.och fick chokladtårta och juice av honom. Trevligt!

actfernandoiiielsanto.blogspot.com

5 kommentarer:

  1. Vad spännande att få se kung ferdinand ändå :)

    Och ja, Spaniens historia är verkligen blodig... och vad de har utsatt andra för (tänker på Sydamerika, Pizzaro och allt det där). Huh!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blodig, otäck och intressant. Jag tycker att vår egen svenska historia är rätt tråkig i jämförelse.

      Radera
  2. Hm... Balsamerande oljor är säkert bra men att stycka upp organen och ta ut hjärnan genom näsan... Jag röstar för kremering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen äckligt. Det där ville jag inte veta. Är det sant förresten?

      Radera
    2. Egyptierna gjorde så. Vet inte om spanjorerna gjorde på något annat sätt. Mumifiering skulle kunna få vem som helst att känna sig så där speciellt utvald :)

      Radera

ny gadget

ny gadget