torsdag 14 maj 2020

Svenskt brev och andalusisk rock

Idag på förmiddagen hjälpte jag Disa att skriva till sin nya brevvän. Hon kan inte skriva så mycket än, så jag höll i pennan och Disa dikterade. Och det roliga var att hon gjorde det på svenska! Det allra mesta, i alla fall!

För en gångs skull har jag inte så mycket att säga. Jag ska jobba undan så att jag kan vara helt ledig i helgen när vi ska åka till havet!

Jag skickar med er lite spansk musik så här på kvällen, några gamla favoriter från 1970-talet:

Först ett stycke så kallad andalusisk rock med Sevillabandet Alameda: Aire cálido de abríl
Och när vi är inne på ämnet andalusisk rock så borde nog klassikern Abre la puerta niña av Triana (också Sevillaband) finnas med.
Så har vi förstås Nuestro pequeño mundo med exempelvis Los campanilleros.

Den sistnämnda låten påminner mig om de riktiga campanilleros som kom och väckte oss med sin sång. Så vackert det var! Det har stannat kvar i minnet. Jag har inte upplevt dem sedan den gången.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt med en brevvän! Bra övning av svenska språket då också :).
    Tack för inblicken i spansk rock och lite annat. Den genren är jag inte hemma i... Ha en härlig helg vid (och i?) havet! /Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan inte ha koll på all sorts musik :-)

      Radera

ny gadget

ny gadget