lördag 16 maj 2020

Mot kusten



Jag tror inte att Runa har varit på någon strand sedan min födelsedag förra sommaren. Då var hon tre månader. Vi hade åkt till Portugal över dagen, det är min födelsedagstradition, och hade picknicklunch på stranden. Det låter mysigare än det var, för Jesús var tyst och på dåligt humör, som alltid när han måste följa med till en strand i Portugal. Han gillar inte stränder på sommaren, och definitivt inte stränder på Algarvekusten, hur vackra de än är. Med det sagt fungerar jag nu på om jag kan ta och fira nästa födelsedag själv?




I alla fall, stranden var det. I och för sig badade vi i Sverige i augusti, men kan man kalla det för strand, där vi var?

Nu ska vi till stranden igen, denna gång till Huelva-kusten, där Jesús pappa har en liten lägenhet. Jag tänker mig förstås Runa och Disa sittandes i sanden med hinkar och spadar och vattenkannor, Disa som helt säkert vill hoppa i och bada i kalla Atlanten... Men det är inte säkert att det är tillåtet än, fortfarande råder många restriktioner. Man får promenera på stranden, men kanske inte bada och sitta i sanden. Det låter helt absurt, men så är det. Vi får läsa på kommunens webbsida för att se om vi kommer till klarhet med vad som gäller just där.


Vad ska ni hitta på i helgen? Berätta!

12 kommentarer:

  1. Vi vill också till stranden men de säger väl att man inte får det förrän i fas 3. Som du säger, helkorkat! Se till att folk håller avstånd bara. Vi får inte ens gå promenad nere vid stranden för vi bor för långt ifrån. Däremot får vi gå utmed stranden på väg till en restaurang, förstås ... Herregu så korkat, va! :D

    Ska nog inte hitta på något direkt, borde väl städa men kommer antagligen sätta mig med en bok i stället. Trevligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mycket korkat de hittar på! Såg sedan att vi får promenera på stranden, men de får inte bada och inte leka i sanden... SUCK. Hoppas att du kommer dit tidigare!

      Radera
  2. Vad har Jesus emot sommarstränder i Portugal? Folkhopen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han tycker inte om spanska sommarstränder heller. Vad han har emot: sanden, värmen, den nödvändiga solkrämen, folkhopen. Ha när ingen strandperson. Men tycker om att gå långpromenader på stranden vintertid när nästan inga andra är där.

      Radera
  3. Det blev en biltur till Vaxholm för min del; en liten promenad där och fika ute på en parkbänk i halvruggigt väder. Blåser tyvärr en del. Mycket utefika nu för tiden. Annars som vanligt med tvätt, lite städning och matlagning. Och inga träffar med andra. Men vi rör oss annars helt obehindrat så jag klagar absolut inte. På restaurangerna och caféerna var det ganska mycket folk men kanske lite glesare mellan borden. /Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mysigt det låter! Trots vädret. En tur till Vaxholm!

      Radera
  4. Svar
    1. Tack Lena! Tyvärr kom vi bara till Riotinto, sedan gick ett däck sönder... :-)

      Radera
  5. Fina bilder! Men vilka krångliga regler! Det är väl ändå viktigt att man enkelt kan förstå vad som gäller!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det skulle man kunna tycka, att det ska vara lätt att förstå! Men det är svårare än någonsin, nu när olika regioner befinner sig i olika faser, och dessutom beror det på hur många invånare som bor i samhället och så vidare och så vidare... Jesús och jag blev nästan osams igår eftersom han tror att man får ta med sig barn och handla efter klockan 19, och jag tror det inte!

      Radera
  6. Jag hoppas ni haft det toppenbra vid kusten! Här vid vår karga västkust har det blås friskt hela helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ofta blåsigt där du bor!

      Ja, nu vet du hur det gick med den utflykten... Punka!

      Radera

ny gadget

ny gadget