söndag 8 juli 2012

Vår rolige katt

Han är så rolig, vår lille pip.

Det står klart att det är mig han föredrar. Jesús skräms han av och J tycker att det är orättvist.
- Jag gör allt för honom! Jag ger honom mat, byter vatten, letar fram leksaksmössen, kammar honom och rengör öronen på honom.
- Du måste klappa honom också. Klia honom på huvudet, leka med honom, prata med honom. Gosa med honiom!
Men det ligger inte för Jesús. Han avskyr lösa katthår och är rädd att bli biten eller riven.
Konsekvenserna av det visar sig redan på morgnarna.
När Jesús kliver upp (tidigt) brukar pipen ligga i sin korgstol i pation. Han rör sig inte, men lyfter ibland ett ögonbryn och tittar på Jesús där han går omkring och grejar.
När jag vaknar (lite senare) och pipen hör min röst hoppar han ner från korgstolen, springer mot sovrummet och sladdar in för att hälsa.
J tycker att det är orättvist.
- Han kanske inte tycker om att få öronen rengjorda, men jag gör det ju för hans eget bästa!



2 kommentarer:

  1. Jesus är orolig - och detta inte helt utan orsak. Pipen har ju hittat "sin plats" i huset nu som kackerlacks-terminatorn. Jesus var den som tog hand om sådana saker tidigare - eller ja, han var "din riddare på den vita hästen" som modigt greppade telefonen och ringde kackerlacksmannen :)
    Pipen är mannen i huset nu och det är bara naturligt att Jesus känner att hans roll är hotad. Om Pipen skulle skaffa ett arbete med en inkomst så skulle Jesus sitta löst och Jesus känner det på sig :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. J vill inte längre släppa ut pipen på gatan - där har vi förklaringen till varför.

      Radera

ny gadget

ny gadget