måndag 2 juli 2012

Baksidan av Spaniens EM-guld

Spanien vann alltså EM (igen) men det var på sätt och vis en rättvis seger. Vilket annat land lägger så mycket pengar på fotbollen som Spanien?
Spanien befinner sig i kris, men fotbollsklubbarna struntar i att betala skatt, och ingen gör något åt det. Klubbarna är just nu skyldiga staten 752 miljarder euro.
Fram tills 2009 fanns Ley Beckham (lag Beckham), som innebar att utländska köpta spelare bara behövde betala hälften så mycket i skatt som andra. Lagen antogs i samband med att man försökte locka David Beckham till Real Madrid.
Just nu pågår ett upprop för att få de spanska spelarna att, som en fin gest, donera sina prispengar efter EM-guldet (ungefär 300 000 euro per spelare) till det krisdrabbade Spanien. Kommer sig av att spelarna, efter VM i Sydafrika för två år sedan, lät pengarna stanna i banken där för att slippa betala så mycket i skatt i Spanien.
Spanska staten förlorar pengar, men får också något i gengäld. Underhållning. Så länge folket underhålls av fotboll kan högerpartiet fortsätta att styra och ställa utan alltför högludda protester.
Det var rätt tyst när nödlånet begärdes för ett par veckor sedan (när omvärlden undrade varför Spanien väntade så länge, men premiärministern väntade med beskedet till första EM-helgen för att det inte skulle bli så mycket väsen). Och förra veckan beslutades det att ta bort subventionen på de vanligaste medicinerna, som spanjorerna har fått till 60 procents rabatt. Inte mycket protester där heller, spanjorena var upptagna med annat.
Lönerna sänks, skatterna höjs, arbetslösheten stiger.

5 kommentarer:

  1. Och vad är det som jag alltid sagt om fotboll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öh... Du pratar väl aldrig om fotboll? Utom när någon dumbom vill ha dig att redigera sportsidorna, men jag har svårt att se sambandet...

      Radera
  2. Hm... Du har nog rätt. Nu när jag tänker på det brukar jag nog aldrig säga något om fotboll. Om någon nämner fotboll så stirrar jag oförstående på personen i fråga tills personen avlägsnar sig. Det kan ibland förekomma himlande med ögonen :)
    Om jag skulle ha sagt något - vilket jag eventuellt inte har gjort - skulle jag ha sagt att det är förvirrande med alldeles för många regler att komma ihåg och för många irriterande lagspelare och det lyckas alltid urarta i knytnäveslagsmål, blodspill, stukade leder och tårar.
    Hm... Eller är det knyppling jag tänker på? :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Garanterat knyppling. Vem har hört talas om skadade fotbollsspelare?

      Radera

ny gadget

ny gadget