onsdag 6 maj 2020

Vakt-katten

Vargen sitter på soffans armstöd och tittar ut genom fönstret, när han plötsligt vänder huvudet mot den mörka hallen. Ögonen är stora, kroppen spänd och stilla. Han har hört något.
- Han är som en vakthund, säger jag till Jesús.
- Det värsta är när jag sitter själv här nere sena kvällar och han gör så där.
Jesús fattar ingenting.
- Ja, om jag sitter ensam här nere och ni är där uppe. Och det är mörkt. Och katten gör så där. Det är ju för att han har hört något. Det kanske är något där i mörkret. Eller någon...
- Vad då? En inbrottstjuv? undrar Jesús förvånat.
- Jaaa… Till exempel, säger jag som inte drar upp aspekten att det skulle kunna vara något övernaturligt, för då börjar han bara att skratta. Fast det gör han ändå.
- Hur skulle det kunna vara en inbrottstjuv i hallen? Hur skulle den ha kommit dit? Det skulle du väl ha märkt i så fall?
- Den kanske har legat gömd, försvarar jag mig med, och tänker att den eventuella inbrytaren kanske tog sig in, och sedan inte kom ut för att inte bli avslöjad, men nu när jag är ensam här är det en lätt match...
- I flera timmar? Hur kan du komma på sådana saker?
- Det har jag inte gjort! Det är på grund av alla otäcka filmer som jag har sett med dig, som du har tvingar mig att se! Jag avskyr otäcka filmer!
. Jag kan inte komma på en enda som vi har sett, där det ligger en inbrottstjuv och väntar i flera timmar på att någon ska bli ensam i huset...?


Ni som fattar, ni fattar. Jesús gör det inte.

14 kommentarer:

  1. Haha, jo jag fattar! Och jag vet precis känslan när katten sätter sig och stirrar på en fläck på väggen. I huset i Sverige tänkte jag att det var nog en mus som sprang i väggen. Jag hoppas på det i alla fall.

    Jag förstår vem Disa har fått sina sagor ifrån. En gen väl värd att vårda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hellre en mus...
      Haha, jag vet inte, lite fantasi har jag kanske :-)

      Radera
  2. :D!
    Själv är jag (nästan)aldrig rädd. Varken för konstiga ljud eller mörker. Men det kanske man skulle vara, ibland? Bra vaktkatt ni har ;)! Tar han möss också? /Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej nej, börja inte med det, det är bara otrevligt att vara rädd :-)

      Jag TROR att han tar möss! Mössen flydde huset när Vargen flyttade in. Och med alla hans kompisar som ränner här... Han tar kackerlackor.

      Radera
  3. Precis så jag känner också, när katterna (hade innan) reagerade på det viset! Mannen fattade inte heller. Värre är det också om man tror på övernaturliga saker:) Katten ser/hör/känner något ju, och jag litar på deras instinkter. De är mer tillförlitliga än våra:) Även om vi har olika uppfattningar med dem vad som är farligt. Och har man mörkerrädsla så blir saken inte bättre:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Katter hör och känner saker som vi inte uppfattar...

      Radera
  4. När mina katter sitter så där och stirrar på något så är det ALLTID en spindel! Vilket är snudd på värre än en inbrottstjuv, om du frågar mig, haha =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag tar dina spindlar så tar du mina inbrottstjuvar och spöken!

      Radera
  5. Jag fattar! Men ser ALDRIG skräckfilmer längre, behöver liksom inte mata den delen av min fantasi... ;)

    SvaraRadera
  6. Jag har tänkt så massor av gånger även som vuxen. Dubbelkollat under sängen att ingen ligger där osv... knasigt!

    SvaraRadera
  7. Min sambo är den som blir tvingad att ta ett vapen och jaga efter ljud av tjuvar mitt i natten. Hur gulligt?

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget