torsdag 16 maj 2013

Bästa tipset för katter som fäller

Dagens tips: kattkammen!
Pipen fällde som sjutton. Det for omkring stora moln av katthår i lägenheten. de satte sig överallt. Verkligen överallt. Man andades katthår.
Till slut kände jag mig tvungen att göra något. Jag gick till djuraffären och införskaffade en dyr kam för 15 euro.


Och det är så värt det! Vilken uppfinning! Jag fattar inte hur den funkar, men den tar alla små hår som sitter löst, och de fastnar i kammen, och man kammar och kammar och bygger stora högar med katthår på soffkanten av håren som fastnar i kammen, så stora högar att de skulle kunna dölja hela kattungar under dem. Och det märkligaste av allt, Pipen gillar att bli kammad! Har aldrig varit med om en katt som gillar att bli kammad förut.
Jag kammar och kammar.
Faktum är att jag kammat honom så mycket att jag kammat bort alla mjuka underhår på ryggen. Man ser skinnet när han böjer sig. Är det meningen? Det var första tecknet. Nu har han dessutom blivit väldigt mager. Knotig och mager. Och jag vet inte om det är kammens fel, att jag har kammat bort för mycket av honom, eller om han är dålig på något sätt. Det verkar inte så. Han beter sig som vanligt. Kanske beror det på kattmaten? Jag fick det på hjärnan, att katten kanske höll på att svälta ihjäl på grund av den billiga näringsfattiga kattmaten, och som den ändå var slut (nästan) så köpte jag en ny påse med dyr mat. Han åt en och en halv skål på en dag. Han gillar den verkligen.
Nu hoppas jag att han äter upp sig lite och återgår till att vara den där mjuka katten som han brukar vara.

Fast att vara tunnhårig är ju sannerligen en fördel när sommaren kommer till Sevilla...

13 kommentarer:

  1. Lille Pipen... Tack för tipset om borste, ska åka och köpa en redan ikväll tror jag! =)

    Annars så kan det mycket väl vara kattmaten! Jag och min mamma födde upp norska skogkatter då jag fortfarande bodde i Sverige så vi har lärt oss att hellre ge ett lite dyrare foder till dom än t.ex Friskies.
    Vi köpte Friskies till vår katt här och hon blev ganska mager och då bytte jag upp mig till ett bättre som hon tycker om och vips så gick hon upp i vikt. Och självklart så ska man helst bara ge dom torrfoder, men det tror jag att ni gör va? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, Pipen får bara torrfoder. Vi brukar håla oss till foder som man hittar i vanliga matbutiker, i mellanprisklassen (av det utbudet) kanske man kan säga. Men förra gången blev det ett annat foder av någon anledning, och det var nog ingen bra idé. Stackars katt.

      Radera
    2. Hej Casa Annika - jag läste dina rader - jag fick en stor vit vuxen katt - helt överraskande smög han in i min yttre hall - pratade jättemycket men var skydd och försiktig - vi bjöd på nylagad kalkon och lite ljummen mjölk - han var nog så hungrig .- han stannade hos oss - men ville inte vistas inomhus trots kylan - efter två veckor flyttade han in och blev familjemedlem - han kom från "Kvarnen" - där finns många katter men ägarna driver hotell så de är sällan hemma - denna bestämde sig för att söka sig ett nytt hem - ägarna är underrättade - han får stanna -

      Radera
    3. Han släpper otroliga mängder hår - överallt - aldrig sett på maken - jag kammar och borstar med rundborste - nu då han vant sig vid det - och rullen blir helt vit - men igår eller i morse kom han in - såg så smal ut - som ett långt streck - jag tyckte det var konstigt - han har mycket god aptit - tyckte också han såg ojämn ut i pälsen - vi upplevde samma saker - du och jag - fast vid olika tillfällen -

      Radera
    4. Så fint! Ja, precis samma upplevelser fast vid olika tillfällen :-) Hoppas att ni trivs tillsammans!

      Radera
  2. Då får jag väl gå och köpa katt nu då. :) Fin bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst! Jag kan rekommendera den svartvita modellen du ser på bilden.

      Radera
  3. Är du helt säker på att denna kattkam är en kam och inte i själva verket en rakhyvel? :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är ju inte en kam, liknar en sorts sax (?), iaf som herrfrisören brukar (eller brukade förr) använda för att tunna ut håret i nacken.
      Katrina

      Man kan raka av päls också, Annika, funderar faktiskt på att pröva den metoden på min arga-katt. Hon har tjock dubbelpäls som tovar sig (och resten sitter halvlöst... men man får inte utan kamp kamma den damen)

      Radera
    2. Aha! Det är alltså som ett litet vasst rakblad mellan spröten? Det är ju fantastiskt! Det låter bekant, det du säger om herrfrisörer, även om jag själv inte har så stor erfarenhet av dem. Jesús är inte den som går i onödan så att säga.
      Klipper du bort tovorna? Du kan kanske raka de områden som tovar sig?

      Radera
  4. The furminator! Älskar den, vi har en likadann till våra ulltossar här hemma. Tyvärr gillar de inte jättemycket att bli kammade men när det går så kan man få ihop så mycket hår att man skulle kunna göra en kudde av det....

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Det är otroligt hur mycket hår som kan kammas bort. Jag kammar och kammar tills en av oss tröttnar, antingen är det jag eller Pipen som blir uttråkad. Tur för mig att han gillar det.

      Radera

ny gadget

ny gadget