onsdag 29 maj 2013

Ikea-köttbullar

Jag behövde köttbullar.
Det var bara så.
Jag har inte ätit köttbullar sedan i julas.
Så vi åkte till Ikea.
Låter jättedumt säkert, men ibland sätter suget till, och om man inte rullar själv finns det inget annat sätt att få tag på köttbullar a la Sverige.
Jaja, men vi åkte dit i alla fall, Jesús och jag. Och det var jätteskoj! Vi gick direkt till restaurangdelen, beställde köttbullar och plockade till oss efterrätter.
Så klart blev jag besviken, som vanligt. Maten är verkligen dålig där. Pulversåsen smakade inget, den lilla klicken potatismos (i Sverige får man fortfarande kokt potatis va?) hade hårda torra bitar i sig efter att ha legat och torkat. Köttbullarna smakade som fabriksköttbullar brukar göra. Men jag är van sedan gammalt, så jag tyckte att de var helt okej.
Kanelbullen: mmmm...
Men jag vet inte. Har Ikea-maten blivit ännu sämre, eller är det jag som har gått och blivit finsmakare här i Spanien? Den där maten är verkligen usel.
Jesús tycker sedan tidigare att det är det sämsta ställe han någonsin har ätit på, utan konkurens, inte ens det där urdåliga wokstället vi var på kommer i närheten av Ikea, enligt honom. Och jag håller med. Kommer inte på något ställe med sämre mat. Men det är klart att det finns. Kanske har jag bott i matkulturens Spanien för länge och glömt hur det är.
Men det var skoj i alla fall, och köttbullesuget lindrades.
Och i matbutiken utanför väntade en överraskning: svenskt lösgodis! Som inte är av deras eget märke! Hurra!

4 kommentarer:

  1. De få gånger jag har ätit på en IKEA restaurang i Frankrike (allt som allt 5 gånger kanske) så har det alltid varit usel kvalitet...
    Jag tror att IKEA har helt enkelt dålig kvalitet på maten. Jag har däremot aldrig ätit på IKEA i Sverige, förutom när jag var så liten att jag inte längre minns hur det smakade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så, de har dålig kvalitét. Jesús frågade förresten om jag tror att maten är lika dålig i Sverige, och jag sa att jag vet inte. Skulle folk äta då? Kanske.

      Radera
  2. Det var rätt bra, tills de började med sitt eget märke IKEA Food. Kvaliteten har rasat och många av produkterna är riktiga kräkmedel. Se Facebook-gruppen "Bring REAL food back to IKEA SwedeShop". Dessutom har de i köket ingen aning om hur svensk mat ska tillagas. Att IKEA ska främja Sverige och det svenska?! Ha ha ha...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns pinsamt faktiskt. Spanjorer kan ju tro att vi äter så illa i Sverige. Och de där produkterna som säljs i matbutiken? Pinsamt...

      Radera

ny gadget

ny gadget