torsdag 21 maj 2020

Munskydd mot pollen, statsskuld och insekter i burk



"Längst inne i mitt huvud
står hästar under träden
och molnen flyger fort
där lyser vallmon röd i säden
Det har den alltid gjort."

De där raderna av Barbro Lindgren kom för mig när jag såg den lysande vallmon. Det är vallmons tid nu och Disa vill plocka alla hon ser, vilket jag inte låter henne göra. Vi var ute för att leta insekter. Det kom en liten bur med lufthål, lupp-burk med lufthål, pincett och håv i ett paket med posten och Disa kunde inte vänta, hon ville leta insekter med en gång! Men det var för varmt. De gömde sig. Det enda vi hittade var en enorm myra, som i och för sig var väldigt intressant att titta på.




De här tiderna som barnen får vara ute och leka på kritiseras allt mer. 12-19 är det väldigt, väldigt varmt så här års i Andalusien, för varmt för att gå ut vissa dagar. Eller alltså, det är framåt 19-tiden som man kan gå ut. Det har talats om att tiderna ska ändras. Och i samhällen med färre än 10 000 invånare ska tidsgränserna slopas helt, sägs det. Hoppas.

Från och med idag är det obligatoriskt för alla över sex år att bära ansiktsmask på ställen där man inte kan hålla två meters avstånd till varandra. Ja, butiker, promenadstråk, sådant. Jag har på sätt och vis gett upp min kamp mot ansiktsmaskbärandet. Inte för att jag har ändrat åsikt, jag tycker att det är idioti att gå omkring med ansiktsmask ensam på landsbygden när man rastar hunden, eller kör omkring ensam i bilen med ansiktsmask på... Men jag har upptäckt att det är helt suveränt mot pollen! Jag tog på mig masken när jag gick hemifrån häromdagen för att köpa bröd. Måste göra vad jag kan för att minska risken för nysattack i affären och skapa panik. Och det märkliga var... Att kliet i gommen slutade, snoret slutade nästan att rinna och jag nös inte en enda gång! Det var helt otroligt! Jag har börjat använda ansiktsmask inomhus här hemma, när pollenet är särskilt jobbigt. Från och med den här våren tänker jag alltid bära ansiktsmask under pollensäsongen! Tänk om jag hade vetat detta när jag var liten! Tänk att det tog nästan 38 år innan jag förstod vad det mest effektiva medlet mot allergin är!

Apropå munskydd så har jag just varit hos frisören. Det var lite annorlunda. Dörren är låst, man måste ringa på en ringklocka. Max två kunder får vara inne samtidigt, och det är obligatoriskt att bära munskydd. Väntsoffan har tagits bort. Konstigt förresten att sitta i frisörstolen med munskydd, och att få håret tvättat med munskyddet på. Men jaja.

Spanska nyheter: Stadsskulden är högre än någonsin tidigare. Efter akutåtgärderna är den nu uppe i 101 % av BNP, och den väntas stiga till 112 % av BNP. Går det ens att ha en sådan hög statsskuld?

Mellan 900 000 och 1,1 miljoner personer har förlorat jobbet inom turistnäringen. Spanien är beroende av turistnäringen men när landet har varit nedstängt i två månader och fortfarande har stängda gränser för turister är det tufft för väldigt många.

Undantagstillståndet i Spanien har förlängts med två veckor, till den 7 juni. Efter det får vi se vad som händer.

Imorgon är det fredag, då ska vi träffa kompisar för första gången på över två månader! Och Disa ska få LEKA! Heja fredag!

4 kommentarer:

  1. Åh vad härligt att barnen får leka med varandra igen! Ha det så kul :-D! /Annika F

    SvaraRadera
  2. Vilket trams att man inte tagit hänsyn till att det blir varmt i Andalusien. Klart ingen vill vara ute då?
    Och mask mot pollen alltså? Låter som ett höjdartips!

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget