onsdag 12 mars 2014

Blomkål och kakdeg

Jag har kokat hela det stora blomkålshuvudet till morgondagens lunch (ska tillagas i stekpanna med olivolja, vitlök och paprikapulver och ätas med kycklingfilé), men jag kan inte låta bli att gå och nalla av blomkålen där den kallnar i durkslaget! Åh, så gott det är med blomkål!
(Måtte han komma hem snart så vi kan äta middag, jag kan inte hejda mig, det kommer inte att räcka till i morgon.)
Jesús är het oförstående till hur någon kan äta blomkål, bara så där. Utan vinägrett, utan... tja, han menar att blomkål ska ingå i en maträtt, som ingrediens.
Han tror att det här är en gravidgrej, att jag äter blomkål som den är. Det är det inte (längre).
Han är lika oförstående som för hur någon kan äta smet och kakdeg. Rått ägg? Blandat med mjöl och socker??? Jesús tycker att det är äckligt. Förmodligen för att han aldrig har bakat, eller att ingen i hans familj har bakat. Man bakar liksom inte i Spanien.

2 kommentarer:

  1. Det där med smeten kanske beror på att de flesta andra länder har en befogad rädsla för salmonella. Det är inte ovanligt i ägg, men i Sverige är vi lyckligt skyddade från detta. Att äta råa ägg är helt enkelt ett bra sätt att be om magsjuka i många länder. Alltså äter man inte råa ägg.
    Hälsa J att alla grönsaker är bäst råa, eller så lite tillagade som möjligt! Även blomkål. Fast visst är lättkokt blomkål mumsigt, jag håller med! Att hälla dressing på den borde vara straffbart, tycker jag. Men jag ogillar dressing rent generellt. Det är ett traditionellt sätt att dölja dåliga råvaror! Precis som kryddor. Om råvarorna inte smakar så bra som de borde kan man dölja mycket med dressingar och kryddor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra förklaring med salmonella - råa ägg. Men jag tror inte att det är fallet just här. Jesús har inget emot att äta råa ägg när han provar saltet i tortillan till exempel, det känns som att jag är mer äckelmagad gällande råa ägg än många spanjorer. Det är nog snarare att det är liksom ett rått bakverk. Precis som man inte äter rått kött. Eller nåt...
      Här äter man väldigt sällan råa grönsaker. Att äta rå paprika till exempel ses som något jättekonstigt. Grönsaker brukar ingå tillagade i olika maträtter. Jag håller delvis med dig om dressingar och kryddor. Men något som kräver krydda, salt i det här fallet, är tomat! Tomater blir alltid godare på spanskt vis, alltså med lite salt på!

      Radera

ny gadget

ny gadget