onsdag 22 februari 2012

Maskerad i pation

Vi var ju på treårskalas i helgen!
Jag har aldrig varit på treårskalas förut.
Det var Jesús yngsta brorsdotter som fyllde år, och det firades med grillfest och maskerad. Passande nu i karnevalstider.
Jag försummar inte ett tillfälle att använda mitt löskägg, men jag behövde matcha det med något. Jesús tycker att jag ser ut som Jesus eller John Lennon med det på, men det slutade med att jag klädde ut mig till basker. Man från Baskien alltså.
Jesús drog på sig sin gamla peruk och fick låna en klänning av mig. Smyckade sig med grejer från aprilferiapåsen.


Vi var de första att anlända. Efter hand droppade det in grannar, vänner och släktingar. De som kom outklädda blev snabbt draperade i något tjusigt. Jag tror att Jesús bror har en hel garderom med utklädningsdräkter. Han jobbar ju som trollkarl, och hans fru som clown.
Jesús pappa blev amerikansk oljemagnat och mamman... ja jag vet inte riktigt, men hon var fin i den blå dräkten.


I en enorm kylbox fanns kalla drycker och på bordet stod skålar med oliver, nötter och snacks. Och en skål med utspottade olivkärnor. Märkte jag när jag stoppat ett gäng i munnen, blöta och kalla och stenhårda. Gick inte att bita i. Men för en närsynt är jordnötter och olivkärnor väldigt lika varandra.
En stor skål med perfekta papas aliñadas kom fram, och sedan värmdes den stora grytan med garbanzoz, och det var så gott så jag tror att alla tog om och var lite konstiga i magen på kvällen efter att ha ätit för mycket kikärtor.


På den tjusiga lergrillen grillades kycklingkorv, köttskivor och ibericohamburgare. Så fort något blev färdigt stoppades det i en bit baguette och något nytt lades på grillen. Vi åt tills vi inte orkade mer. Då kom tårtan ut, och en dam hade tagit med sig fantastiska gañotes dränkta i honung. Mums!


Kan tala om att det inte blev någon middag den kvällen.

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar fest, kul med maskerad :-) Ha en fin dag/ H i Småland

    SvaraRadera
  2. Du lånade ut din fina prickiga blå klänning!!!
    Jesus kommer inte vilja lämna tillbaka den :)
    Ni såg jättetjusiga ut och dina svärföräldrar också.
    /C

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget