lördag 18 februari 2012

Problem med uttalet

Har inte tänkt på tidigare hur svårt det kan vara för någon som inte är född i Sverige att uttala bokstaven H. Så jag övar på att förklara och lära ut det med Jesús.
- Tycker du att det är svårt att säga H?
- Hur då?
- Ja, H som i Hylla. Försök med det.
- Schylla.
- Nej, Hylla. H. Som ett andetag. Hylla.
- Skylla.
- Nej, det betyder något annat. Det stavas med SK Hylla är bara H.
- SK? Som i sk*********?
- Vadå? Sjuksystem?
- Nej, sk**********!
- Sjuksyster?
- Nej, SKITSYSTEM!

Jag har inte lärt honom det ordet.
Tydligen finns det en svensk punkgrupp som Jesús gillar som heter Skitsystem. Han visade mig skivan.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår problemet. Du får ge honom tid med H-problemet. Se det nu inte som ett personligt misslyckade. Det är inte dig som det är fel på. Det är din dialekt - alla västgötar har detta problem :P
    Alla kan ju inte prata lika bra rikssvenska som jag :)
    Och säg till Jesus att sluta lära sig ord som du inte godkänt :)
    /C

    SvaraRadera
  2. Chatrin, jag tycker att vi förstår varandra bättre på det här sättet, i skrift, än i verkliga livet, och så vitt jag vet har du aldrig svårt att förstå mig, det är snarare tvärtom...

    SvaraRadera
  3. Låt oss inte förhasta oss nu...
    Du må ha rätt ur ett rent språkligt perspektiv. Jag brukar inte ha några några större problem med språkbarriären (Chatrin-småländskan/Annika-västgötskan).
    Att förstå logiken bakom orden däremot... :P
    Håller med om att detta funkar bra. Nästa gång vi tar brunch så får vi ha med datorerna så vi kan kommunicera :)
    /C

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget