tisdag 25 mars 2014

Sparkarna!

Det måste vara sparkar som jag kände igårkväll!
Satt lite håglös i soffan med middagssmörgås och Jesús och såg folk ta farväl av den avlidne Adolfo Suárez, Spaniens förste premiärminister efter Francos död, när jag kände något som liknade en kraftig bubbla i magen. Jag har känt det förut, men inte så kraftigt. Jag tittade ner, och kände ännu fler bubbelliknande rörelser.
- Jag tror att det är bebisen som rör på sig!
Ytterligare ett bubbeltryck. Lite obehagligt faktiskt. Och lite kul också. Och otäckt och spännande.
Jag höll handen mot magen, både för att försöka känna rörelserna på utsidan och för att hejda det obehagliga bubblet som kom inifrån.
- Herregud! Det måste vara barnet! Det här kan inte vara några gaser! Det är här, här på vänster sida, här nere! Så här känns det, sa jag och tryckte lite med tummen mot Jesús ben.
Jag var helt koncentrerad, men nu stillade det sig såpass att jag fortsatte på middagsmackan.
Sedan kom en så kraftig stöt att jag tjöt till och tappade tomatbiten på gaffeln. och började skratta av förskräckelsen.
- Den hör mig säkert nu!
- Du klämmer ungen, tänk på hur det såg ut på ultraljudet när du skrattade, skojade Jesús.
- Den rör sig visst mer när du sitter framtålutad sådär, fortsatte han, och det hade han rätt i och jag vågade inte sitta så mer utan lutade mig bakåt.
Bubbelrörelserna fortsatte, och nu när jag sitter och skriver känns det fortfarande då och då.

Häftigt.
Konstigt.
Och lite obehagligt.
Man kanske vänjer sig?
I dag går jag in i vecka 21.

Hur var det när ni började känna rörelserna?

17 kommentarer:

  1. Hej Annika! Jag kände inga rörelser förens i vecka 22. Min moderkaka satt fram mot magen. Rörelsen var mer en kick, hade handen med telefonen på magen som började hoppa. Jätte häftig känsla! Trollet har föresten kommit ut nu, på vårdagjämningen den 20e.😊 det blev en liten Signe, idag är hon 6 dagar! Kramis

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva att det är jag, Hillevi ovan.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod att det var du! Jag har väntat på nyheten! Hoppas att det gick riktigt bra för er! Och stort grattis!. Jesús tycker att det är ett fint namn ni valt, han har adrig hört det förut.
      Vilken häftig första spark!
      Hur vet du att moderkakan satt fram?

      Radera
    2. Det såg barnmorskan på ultraljudet att moderkakan satt fram. Hon visade den i genomskärning, det var häftigt.
      Allt gick bra, nu är vi hemma och myser. Skickar en bild på mailen. Hälsa Jesus! Kram /H

      Radera
    3. Aha. Ultraljudsläkarna här säger en massa saker, men ingenting som jag eller en vanlig person förstår. Det är siffror och grejer som en sköterska skriver upp.
      Ska bli roligt att se bilden! Hälsa tillbaka!

      Radera
  3. Jag gillade det faktiskt inte alls i början. Tyckte det var läskigt och lite äckligt. Som om jag hade en Alien i magen. Det var skrämmande att jag hade något levande inuti mig liksom... Men sen vande jag mig och tyckte det var häftigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att du också tyckte att det var obehaligt! Vet inte om det är något man brukar tycka om? Just nu sitter jag lite spänd och hoppas att jag ska känna något (det "bubblar" lite svagt), samtidgt som jag inte vill det. Konstigt.

      Radera
  4. Åh vad kul att läsa!! Precis så kände jag med! Lite så där att "men ÄR det?" "Nä??" men vad ska det annars vara liksom. Du beskrev det så bra som "bubblor" för det är just hur det känns i början. Sedan, när bebisen blir större, är det mer svepande rörelser och en spark rätt ut liksom. Ibland skumpar det till så mycket där inne när bebis är större att hela ens kropp gungar till :) DET är häftigt det med. Jag saknar, som sagt, de där sparkarna lite grann. Nu är det så tomt där inne i magen :) Alldeles lugnt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, vad lustigt! Jag kan inte föreställa mig hur det kommer att kännas längre fram! Det ska bli spännande. kan det inte göra ont när bebisen är större och sparkar?
      Jag kan tro att det blir tomt i magen när bebisen komer ut...

      Radera
  5. Precis så kändes det för mig också, i början alltså :-) Det var också någon gång runt vecka 20 har jag för mig. Åh, jag blir alldeles nostalgisk, vill igen... eller inte... Jag är ingen sån där person som direkt njutit av graviditeterna, kanske har jag också haft mina skäl, men tyckte ändå att det var mysigt med sparkarna. Mario brukade reagera när jag åt turkisk peppar, då sparkades det ordentligt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, är det sant!? Han reagerade på turkisk peppar! Spännande! Ska försöka tänka på det, om bebisen blir mer livad om jag äter vissa saker!
      Jag har fram tills nu haft rena drömgraviditeten, men vet att det bara är tur. Hoppas att du kan njuta mer nu (eller gör man det med två små? Njuter?).

      Radera
  6. Men vad kul, stort grattis!! Jag minns sparkarna så väl och blev väldigt van vid att känna dem, jag kan till och med få för mig att jag känner sparkar nu också, även om jag inte är gravid?? Tokigt!! Hoppas du mår bra och det ska bli spännande att följa resten av din graviditet. Stort grattis ännu en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad lustigt att du tycker dig känna sparkar fortfarande! Man kanske blir så van. Trillingnöten här ovan saknar sparkarna, men jag blir mest förskräckt. Jag vänjer mig nog också!

      Radera
  7. Häftigt! Kommer inte längre ihåg hur det kändes i början men däremot kommer jag ihåg i slutet av gravideteten när man fick sparkar mot revbenen eller urinblåsan - ja, det kan göra ont!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad läskigt! Det gör ont redan nu, men det kanske är de där ligamenten och inte sparkarna, Ungen är ju liten fortfarande. Eler så kommer hen åt känsliga, onda ställen?

      Radera
  8. Bubblor! Det är sparkar!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Det är roligt att känna dem!

      Radera

ny gadget

ny gadget