onsdag 30 oktober 2013

Teveserier i Spanien

Man hör folk prata om det, man läser i artiklar och bloggar (här till exempel).
Överallt par som ser teve-serier tillsammans.
Det låter så mysigt.
- Varför ser inte vi någon teve-serie tillsammans, frågade jag Jesús. Kan vi inte börja med det?
- Gärna. Det vore kul. Men problemet är ju att du aldrig vill se på teve.
Det går inte att neka till att han har en poäng.

Det är ju inte så att jag har något emot teven.
Bara det, att jag aldrig har tålamod att leta efter bra program. Jag har inte tålamod att bara sätta mig i soffan och se vad som finns. Finns alltid så många andra saker som jag hellre gör. Och de gånger jag faktiskt har försökt att se något på den spanska teven har det bara varit skvaller, spåtanter (finns i många kanaler, man ringer ett nummer och pratar direkt om sina problem med en spåtant), trista spanska eller latinamerikanska serier, eller dåligt dubbade, fåniga nordamerikanska serier.
(Kanske är det för att jag tittar för lite som jag inte kan vänja mig vid den spanska dubbningen? Jag avskyr den. Den där gråtmilda kvinnorösten, alltid densamma, grava mansröster, kvinnor som ska imitera barn eftersom barn inte får arbeta med dubbning, kan ni föreställa er det?)

Vi köpte en säsong Sjunde himlen som vi tittade på ihop. (Länken är till ett favoritavsnitt, det är verkligen roligt! Jag menar verkligen inte att man ska ta lätt på droger, men den som ser hela avsnittet kan nog hålla med om att det är lite... överdrivet. Jag tror inte att det är jag som blivit förspanskad i det här fallet.) Den råkade nämligen finnas med spansk textning så att Jesús fattar också. Jag tycker att serien är småkul och trevlig, Jesús tycker att den är väldigt rolig med allt nordamerikanskt, perfekta famljen och dess bekymmer. Det funkade. Men den är slut och nästa säsong finns inte md spansk textning.

Jesús började förhöra sig om ifall det går någon bra serie på teve nu, och blev rekommenderad Isabel Católica, om en intressant epok i Spaniens historia, när Spanien blev Spanien, och ett kristet land. Evigetsserie, med outömlig källa till intressant material.
Han började kolla förra veckan, jag var upptagen med något annat, men när jag skulle sätta mig var det en tortyrscen från inkvisitionen så jag gick därifrån med en gång och stannande i Fula Rummet med datorn istället. Jag tål inte tortyr.
Jag gav serien en chans till och kollade en liten stund i måndags, men... nä, jag fastnade inte.

Har blivit rekommenderad en dansk (?!) serie som ska gå på originalspråk (?????! I Spanien???), passade tiden, satte på teven... men nej, tydligen har de bytt dag för den serien. Lördagar 21.30. Sämsta tiden på veckan förmodligen.

Vi får se hur det går.

Har ni Spaniensvenskar några tips på bra teveserier som går i spansk teve nu?



21 kommentarer:

  1. I Frankrike så kan vi numera ändra språket på teven till "Version originale" d.v.s på samma språk som serien är inspelad på. Det gäller tyvärr bara de "nya" tv-serierna. men man kan gå in på en meny på tv-kontrollen och ändra =) Ganska smart! Då kan dom som fortfarande vill kolla på franska göra det och vi som vill kolla på engelska kan göra det.
    Kolla på streaming annars på internet...det gör vi! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligtvis är det så det är med den där danska serien, att man kan ÄNDRA till originalspråk? Jättemärkligt.
      Nu... avslöjar jag en pinsam kunskapslucka tror jag... men vad är streaming? Jag har googlat, jag fattade inte :-D
      Vi har annars för dåligt internet för att kolla program på datorn. Dessutom är datorn stationär, och det är inte kul att sitta på en hård stol i Fula Rummet och titta på skärmen...

      Radera
  2. Betty la fea kanske går i repris? :D

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning! Jag vet inte ens var man hittar någon teve-tablå... Hur sjutton vet folk vad det är på teven? Ingen prenumererar ju på tidningar, och få köper dem.

      Radera
  3. Ja, de där dubbningarna har jag aldrig förstått mig på! Har hört en hel del både spanska, tyska och italienska...drygt och onödigt :) Inga förslag har jag heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog bättre koll på de nordamerikanska serierna!

      Radera
  4. El tiempo entre costuras: miniserie som nyss börjat och blivit väldigt populär, baserad på en bok.
    La que se avecina: jätterolig serie som nu har paus
    Quien quiere casarse con mi hijo: Superlöjlig men rolig reality
    Cuentame: är nu på paus, men handlar alltså om Spanien förr i tiden.

    Alla serier börjar och slutar ju så sent, så vi brukar se dem dagen efter, bl.a.här:

    http://www.antena3.com/
    http://www.mitele.es/

    Carina

    SvaraRadera
  5. Vi brukar förresten också ändra filmer etc till orginalspråk på TV, funkar alltså i Spanien.


    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det funkar! Kan hända att man även kan sätta på text på nåt sätt... Typ som för döva fast man har originalspråk. Alltså som hemma i Sverige... För annars är det ju segt att se nåt på ett språk man inte kan utan text.

      Radera
    2. Får verkligen kola upp detta.

      Radera
  6. Och vill du se svenskt, kan man bl.a. här se de flesta program från Spanien också:

    http://www.tv3play.se/

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tyvärr för dåligt internet för att se på teve på datorn, plus att den är stationär, så inte ens när nätet var bättre kollade jag på teve på den, för det är lite trist att sitta här och titta på skärmen...

      Radera
  7. *suck* Sjunde himlen är som Lilla huset på prärien - fast värre eftersom det är nutid :(
    Var glada att det inte finns fler avsnitt översatta till spanska :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha! Kanske går det att få tag på här! Förresten gillade jag Lilla huset på prärien, vad är det för fel på den menar du? Sjunde himlen är en väldigt underhållande serie! Irriterande, lustig för att den är så irriterande och allmänt, ja, underhållande!

      Radera
    2. Jag klarar inte av präktigheten. Och allt är så sentimentalt.
      Och kristna människor - i allamänhet - ger mig rysningar :(
      Kram

      Radera
    3. Det är ju präktigheten som är kul! Men det är okej om du inte tycker om serien, jag gillar dej ändå:)

      Radera
    4. LOL! Det var väldigt rart och tolerant av dig. Tack! :)
      Kramar

      Radera
  8. Jag tycker spansk tv är sämst!! Mest skvaller program som du säger. Jag följer inget speciellt utan slötittar mest, jag och D tycker inte alls om samma saker pa tv, han kollar mest pa dokumentärer och saber y ganar typ. Vi har fortfarande (!) inte tdt hemma och kollar pa allt genom canal + där det finns mer kanaler..jag kollar pa ganska manga serier (pa cosmopolitan, fox, paramount etc) men föjer ingen speciell..det enda jag och D tittar pa tillsammans är matkanalen eller dom spanska serierna la que se avecina eller aida men inget som vi föjer som sagt..jag tycker om att kolla pa filmerna pa Atena 3 ocksa, dom där daliga men enkla som visas pa lördag och söndag eftermiddag, perfekta att somna siestan till! :)

    Ibland önskar jag att jag och D kunde hitta nan serie som vi bada tycker om.
    Tycker det skulle vara lite mysigt, ha natt att se fram emot, disskutera och tycka om..läst pa bloggar att det finns manga sanna par...fjantigt kanske..
    D tycker inte alls om att se pa varken serier, filmer eller bio..dötrist och onödigt tycker han!

    Hoppas du hittar natt pa tv som passar dig! Annars är det ju som du säger, roligare att göra annat.
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men...bio? Du får se till att D ändrar sig på den punkten. Bio som är så roligt!
      Jesús föräldrar brukar ha på någon kanal när vi har ätit lunch där på helgerna, siesta-tiden, och det är alltid underhållande gamla filmer. Kanske är det den kanalen du pratar om?

      Radera

ny gadget

ny gadget