onsdag 1 februari 2012

Nio saker om Pip-Larsson

  • Pip-Larsson kallas numera för el Pipen.
  • Jag tyckte att det var ett hiskligt missvisande namn i början eftersom han var så tyst, men han har ändrat sig.
  • Speciellt på morgnarna är han pipig. Då vill han bli omhållen.
  • Han leker ständigt. Med allt. Men att leka på golvet är för enkelt, så han sätter sig vid soffan/bordet/fotpallen och puttar grejerna ut och in tills de hamnar så långt in under vad-det-nu-är att han inte når längre. Varje gång jag lyfter på fotpallen ligger alltid några möss, bläckpennor och ekollon där.
  • Jag är övertygad om att han är en skicklig jägare. Det sa jag om min prins också, och han kom hem med både harungar och ekorrar i munnen.
  • Fast några harungar får vi knappast hem av den här. Han går upp på taket men vägrar gå ut på gatan. Undrar varför han har blivit så rädd för det? Inte tal om några kvällspromenader längre.
  • Han är himla rolig när han lurpassar på mig. Han gömmer sig under bordsduken eller bakom fotpallen och VET att jag ser honom eftersom vi har ögonkontakt, men hoppar ändå fram och anfaller mig. 
  • När han hoppar spärrar han ut frambenen så lustigt.
  • Igår när jag satt och skrev brev och han sov bredvid, fick jag en sån himla lust att måla hans trampdynor med den lila tuschpennan. Men jag gjorde det inte.


5 kommentarer:

  1. Söt han är! Är det inte bra att han är försiktig med gatan, tycker du?!
    Min äldsta katt (numera bortgångna Grisen) blev vild av glädje när jag tog fram sopborsten för att med skaftet dra fram alla dammiga möss och riktiga dammråttor med mera under ett visst köksskåp. Det var ett bestyr, för oss båda, att reda ut vad som var vad...
    /Katrina

    SvaraRadera
  2. Jag är ju ingen kattmänniska men jag har fortfarande svårt att se hur man kan bli stolt när "kattfan" (Prinsens smeknamn) tog hem dödade små söta kaninungar och använde den nytvättade hallmattan som uppläggningsfat.
    Gullighetsfaktorn är Hannibal Lector-låg.
    Och angående tuschpennorna - ingen kommentar :)
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att undvika/minska katternas framfart bland de vilda små djuren brukar jag se till att dom (mina katter alltså) håller sig inomhus nattetid när viltet sover. Eftersom katter inte hör till den naturliga faunan. Både fåglar och olika bytesdjur kan ha svårt att värja sig när det är mörkt mot gulliga nattjägare med gott mörkerseende och god klätterförmåga.
      Fast möss, råttor och sånt får dom gärna ta... Kackerlackor också.
      /Katrina

      Radera
  3. Katrina: du är en fena på kattnamn.
    C: Det var synd på mattan men jag var väldigt stolt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grisen som kattnamn, menar du?? Det är bara en förkortning av "gullegrisen" som han tidigt började kallas av husse. Och så hette han egentligen Felix.
      /Katrina

      Radera

ny gadget

ny gadget