måndag 5 maj 2014

Tomatsäsong

Jag må sucka över värmen, men värme betyder också tomatsäsong!
Jesús tjuvstartade redan för en månad sedan med en omgång gazpacho (kall tomatsoppa), trots att det var för tidigt.
För ett par dagar sedan hade frukthandlaren satt upp en skylt. Tomater till gazpacho, 3 kilo 1,80 euro.
Inget att fundera över.
Och tomaterna var toppen! Så där riktigt mjuka, knallröda och smakrika som vi har längtat efter.
Lördag: salmorejo, söndag gazpacho. Det lär bli en ny omgång idag. Gazpacho är Jesús favoriträtt, och han själv påstår att han ska laga gazpacho ända till oktober.
Tack, graviditet, för att jag äntligen har lärt mig att uppskatta gazpachon!



10 kommentarer:

  1. Å så underbart!!!!! Älskar goda tomater och gazpacho!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tänk, jag har inte ätit detta någonsin. Har du nåt bra recept man kan starta med? :)

    SvaraRadera
  3. Håller med andra kommentatorer, recept uppskattas! Jag som älskar tomater vill gärna testa en god hemmalagad gazpacho!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar verkligen gazpacho även om jag inte känner samma passion som min sambo. Men jag känner verkligen att jag faktiskt inte hade en aning om hur tomat faktiskt smakade, förrän jag kom till Spanien! Tomat är en fantastisk grönsak (frukt?), det hade jag aldrig tyckt tidigare. Men att allt smakar mer här gäller i och för sig alla frukter och grönsaker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, J och jag brukar diskutera om vad som är en frukt och vad som är en grönsak. Jag behöver inte fler kriterier än att en grönsak säljs bland grönsakerna på ICA :-D
      Jag har haft svårt för gazpachon länge, till Jesús sorg, han älskar gazpacho och brukade laga det innan han träffade mig. Tur att man kan ändra sig. Vem vet, vi kanske går om våra infödda sambosar i smak och passion för gazpacho, med tiden?

      Radera
  5. Jag vill så gärna gilla gazpacho (älskar ju i övrigt typ allt som har med grönsaker att göra) men är inte riktigt där ännu. Har kanske inte träffat på den rätta, helt enkelt. Men en riktigt god, varm tomatsoppa – my god! Bland det bästa jag vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft svårt för gazpacho ända tills nu. Fel konstistens, för stark, för mesig, vill inte dricka soppan... Förra året började jag ändra mig lite ifråga om gazpacho, och i år har det vänt alldeles. Verkligt förtjust blev jag när jag provade en gazpacho på en bar på favorittorget, och sedan min kock-kompis variant. Nu är jag fast. Men det har tagit åtta år.

      Radera

ny gadget

ny gadget