torsdag 15 maj 2014

Sevilla vann Europaligan

"Om du märker något konstigt har det alldeles säkert att göra med fotbollen" brukar Jesús säga, men det mindes jag inte när jag satt i soffan i går kväll och läste läskig bok och blev nipprig av helikoptern som flög så nära, så nära här utanför.
Det dröjde faktiskt tills folk började skrika som jag fattade.
I varenda fönster i huset mittemot lyste det, det var varmt och alla fönster var öppna och folk tjoade, ropade och gjorde allmänt oväsen. Från gatan hördes tutande från varenda bil som körde förbi och snart började det skjutas raketer precis här utanför.
Jesús slog på tv:n och vi fick förklaringen. Spanien har vunnit någon UEFA-cup/Europaliga. Inte bara Spanien förresten, utan Sevilla FC.
- Jaha, det var därför alla var klädda i rött förut när jag var ute, konstaterade Jesús.
Man kan tycka att vi borde vara glada, men icke. Vi är båda exakt lika ointresserade av fotboll, även om vi officiellt håller på Betis, Sevillas andra stora lag (man måste det i Jesús familj, det är bara brorssonen, det svarta fåret, skammen, som håller på Sevilla). Vi kände alltså ingen glädje alls, var bara irriterade över att inte kunna sova på grund av allt oväsen.

Det där med vilket fotbollslag man håller på här, Betis eller Sevilla, har att göra med i vilken stadsdel man bor. De som växt upp i den här stadsdelen håller på Sevilla. Det märks. Bara för en liten stund sedan när jag var inne på apoteket kom en gammal vithårig dam in, glad och stolt efter gårdagens seger. Hon var helt klädd i rött och vitt, en tjusig långklänning, skor, elegant hatt och matchande örhängen
Jag gissar att jag kommer att få se många klädda i rött och vitt i dag..

Här och här har jag tidigare skrivit lite om fotbolls i Sevilla.
Kan man säga.
Eller om bussskort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget