lördag 17 maj 2014

På sjukhuset

Lördagsförmiddagen tillbringades på sjukhuset.
Vi misstänkte att jag läckte fostervatten, så vi åkte, det var en av grejerna som barnmorskan varnade för.
Som tur var så hade vi fel. Fostervattnet kvar, barnet mår bra och att det har varit så stilla sedan i går är inget konstigt.
Lättnad.
Lugnet efteråt.
Det känns tryggt, man blir så kontrollerad här. Det var undersökning, urinprov, ultraljud och så fick jag ligga i en halvtimme med grejer på magen som skulle mäta barnets hjärtljud samt sammandragningar, men det sista hade jag inga.
Det känns lite speciellt att vara där, för det är just där på sjukhuset som barnet ska födas om ett tag. Jag är i vecka 28 nu.
I öppningen till korridoren, som delar sig i flera andra korridorer, stod en hel släkt och väntade på en nyfödd, de tittade in med kameror beredda och pratade med varandra. Vi väntade också, men blev klara innan nyfödingen kom ut från förlossningen.
Ett samtal utspelade sig mellan en äldre kvinna och en yngre i väntrummet, jag tror jag återger det i ett annat inlägg.

Det märkligaste var att gynekologen var en bekant. En avslägset bekant, men ändå. Det är en av svenskarna som vi träffat på luciafirandena på Ikea. Egentligen är det hennes tvillingsyster som vi har träffat, J har gått på svenskalektioner med hennes man och jag har sjungit i luciakören med henne. Men ändå. Det är jättekonstigt att träffa en svensk läkare här. Jag fick hennes telefonnummer ifall det händer något mer. Har jag tur kanske hon jobbar på förlossningen när det är dags.
Jag fick se barnet på ultraljudet, och fick en bild på dess huvud. Man ser huvudet i profil, pannan och en rak näsa. Det är faktiskt den enda ultraljudsbild vi har fått, och den sitter nu inplastad på kylskåpet. Fint att ha den.

Nu ska vi strax åka på släktkalas. Det är J:s systerdotter som fyller fyra, och här är en födelsedag en bra ursäkt för att ordna släktkalas. Inga stela tillställningar utan väldigt avslappnat mellan unga och gamla, alla tycker att det är roligt att ses. Det börjar vid sju med tårta, och så blir det grillning några timmar senare. Kanske sniglar också, J hoppas på det, så var det för ett par år sedan då det fanns en kvällsöppen snigelförsäljare i närheten som vi åkte och handlade av.
Jag ska ta med bikini, hoppas på ett litet dopp i den svalkande bubbelpoolen!

Hoppas ni har en fin helg allihop!

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att allt var som det skulle och vilken lycka att träffa på en svensk läkare när det krisar! Hoppas nu att du har sån tur att hon finns där när det blir dags!
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen roligt att träffa på just den läkaren! Inte på grund av språket kanske, även om det är en kul beröringspunkt, utan mer att hon är lite bekant och verkar himla bra!

      Radera
  2. Vad skönt att allt var bra! <3 Och bild på kylskåpet bara måste man ha ju. Vi fick en från v.20 där Skorpan gjorde tummen upp. It's allright, mama. Du är inte bara sjuk, du ska få ett barn också. På riktigt. Jag grinade en kvart efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR häftigt att ha bilden! Jag har gjort hur många ultraljud som helst nu, men det är första gången jag får en bild efteråt!

      Radera

ny gadget

ny gadget