onsdag 23 april 2014

I Portugal - del ett

Påskafton.
I dag var planen att åka över en sväng till Portugal, det ligger så nära, så det var precis vad vi gjorde.
Vi hade inte tänkt oss långt från gränsen alls, inte längre än till Tavira, och den enda idén vi egentligen hade var att åka till Cacela Velha, som våra vänner har rekommenderat.




Cacela Velha visade sig vara ett pyttelitet, mysigt ställe. En liten pintoresk by som visst har många besökare på helgdagar. Men det märks inte, tack och lov, den är inte ett dugg anpassad efter turismen.
Man går runt byn på fem minuter.







Där finns bara en kyrkogård, en restaurang och en kyrka med otrolig utsikt över stranden nedanför.




Restaurangen var målet.




Jesús och jag gillar skarpt att äta i Portugal. Det är alltid väldigt god, vällagad mat. Och enorma portioner!
Först får man in en korg med bröd och små fat med en liten färskost, oliver och små förpackningar med smör, tonfiskpastej och i det här fallet även ihoprullade sardeller med kapris i. Kul!




Vi valde mellan fisk och skaldjursrätterna en bra stund.
Det var svårt, särskilt som servitörerna gick runt mellan de andra gästerna med deras hela fiskar, skaldjursgrytor och stora krabbor.
Jag var tråkig och valde min favorit; bacalao dorada (bacalhau a Bras); saltad, torkad torsk som blötts, delats i fina strimlor och tillagats med lök, ägg och potatis.
Jesús valde en inbakad torsk med pisto (en grönsaksröra) och hemgjorda chips till. Suveränt gott!




Medan vi åt fylldes uteserveringen, som var ganska stor,  och det bildades kö. Det gäller att vara här tidigt alltså. Populärt ställe, med rätta.

9 kommentarer:

  1. Hej!
    Men vilka vackra bilder och vad fint det är i Portugal!! Vilka färggranna hus!
    Där skulle man bo i stället :-)
    Kram P ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen fint där! Om J skulle skickas till en skola i Ayamonte igen, eller i närheten (man vet ju inte vart han hamnar, det är så med lärare att de skickas vart som helst) så har jag redan bestämt att vi ska bo i Portugal!

      Radera
  2. Maken och jag var på turistresa fr Madrid ner till Tangier och Marocko. På återvägen stannade vi på Gibraltar och därifrån gick resan västerut genom västra sidan av Portugal. Det var underbart vackert med olivlundarna och de kritvita låga husen med sina färggranna fönster och dörrkanter. Önskar vi hade haft mer tid.
    Men Sevilla och Granada var nog favoritstäderna på resan.
    Tänk att du bor där och ska få ditt första barn i så vackra omgivningar.
    Du kommer att blir sparkad en hel del ett tag framöver. :) Lycka till!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det måste ha varit en fantastisk resa! Förstår om ni hade velat ha mer tid.
      Både Sevilla och Granada är vackra städer, och ibland när jag kommer ihåg var jag bor (det blir ju vardag här också) så förvånas jag över att jag bor här och önskar att jag kunde uppleva Sevilla som besökare igen, Det finns så mycket vackert att upptäcka!

      Radera
  3. Kan bara instämma, riktiga snygga bilder!! Och maten är helt fantastisk i Portugal, gillar skarpt allt som man får FÖRE maten!!! :) #språkkurser #Sevilla #Cadiz #spanska www.gotoseville.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Maten är otroligt, och det är väldigt kul med de små förrätterna. Man får försöka låta bli att äta för mycket bara, portionsstoleken på huvudrätterna är ju inte att leka med...

      Radera
  4. Åh! Är så himla sugen på Portugal!

    SvaraRadera
  5. Hej, letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget