söndag 5 februari 2012

Sydafrikansk middag

Alla dessa härliga lördagar.
Det blir så många så jag gör en liten etikett till dem här på bloggen.
Dyker det upp en tråkig lördag lägger jag den någon annanstans.
Gårdagen:
Jesús hade två övningar, så det blev en del ensamtid som jag utnyttjade på bästa sätt.
Eftersom lokalen med rockgruppen ligger i utkanten av stan, i närheten av flygplatsen (underbart att kunna åka förbi den utan att förknippa den med ett nära förestående avsked), så jag följde med och blev avsläppt vid Factory.
Factory är ett köpcenter med främst kända kläd- och skobutiker som säljer föregående säsongers varor billigt. Man kan verkligen fynda.
Eftersom detta är den tråkigaste platsen i Andalusien att befinna sig på, enligt Jesús, vägrar han att följa med.
Så jag fick förmiddagen på mig att kika runt. Hittade lite fint som just nu är helt oanvändbart på grund av vintertemperaturen.
Blev upphämtad efter övningen, och då åkte vi hem till svärföräldrarna och åt lunch, fylld aubergine.
Sedan skulle Jesús iväg på nästa övning, den här gången med kören.
Jag promenerade i centrum, och gick sedan hem till José Alberto där han och Loren väntade. Efter en stund mötte också Patri upp.
Vi åkte hem till Las Pajanosas. Matlagning och sydafrikansk middag stod på programmet.
Efter någon timme vid spisen kom Jesús hem, fick lite vin och oliver, och ytterligare två timmar senare kunde vi sätta oss till bords.
Det blev:
Oxsvansgryta med bland annat kanel, kardemumma, lök, morot och kikärter tillsammans med pumpa- och jordnötsmörmos
Fiskbabootie (fisk, ägg, grädde, curry, räkor och dadlar  med äggstanning och sesamfrön, tillagat i ugn) med persikocutney gjord på persikor, dadlar, russin, socker, vitlök, ingefära och vinäger
Grön salmorejo med friterad fisk och melon
Hummus av aubergine med bröd.

Pipen var social ända tills en burk med kanel ramlade ned från kryddskåpet och nästan träffade honom i huvudet. Efter det gick han in i Fula rummet och la sig och vägrade komma ut innan de andra hade åkt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget