tisdag 11 september 2012

Picassos fågeltavla

Häng med här nu: Min svenskelevs frus farmor var kusin till Pablo Picasso.
Hemma hos farmodern hängde en tavla som unge Picasso hade målat. Eller rättare: Picassos pappa hade börjat rita en fågel, och sonen avslutade den. Framför allt var det fågelfötterna han jobbade med.
Nu hade farmodern ett par illbattingar till söner som var mycket intresserade av jakt.
Faktiskt så intresserade att de tog med sina vapen in och började skjuta på fågeln på tavlan!
Fågeltavlan försvann från väggen.
Ingen har sett den sedan dess.

Sedan blev Picasso berömd.

3 kommentarer:

  1. Nää, vilken antiklimax! Hade ju bespetsat mej på att få se en tidig Picasso.
    /Katrina

    SvaraRadera
  2. Dråpligt!
    Jag har hört en historia (jag kommer inte ihåg detaljerna och vet inte om det är sant) om att en av våra kollegor på något sätt kom över en signerad Beatles-skiva (med ursprungsbesättningen) innan de slog.
    Han ska ha gett bort den i födelsedagspresent till en kompis.
    Jag hade nog grämt mig lite över det med tanke på dagens värde :)
    Kramar

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget