lördag 22 september 2012

Tillbaka till svampskogen!

Äntligen!
Jesús har väntat sedan februari, nu är det dags!
På tisdag kommer det första höstregnet, enligt väderprognosen!
Ja, det första regnet överhuvudtaget sedan slutet av april.
Jag längtar också efter regn. Och den där doften av vatten som känns i luften en stund innan det börjar. Den känner jag bara här. I Sverige regnar det så ofta så jag antar att man inte längre känenr någon regndoft.
Jag längtar efter regnet, som sagt, men inte som Jesús. Han blev ju intresserad (det kanske är en underdrift, han blev helt fast) av svampplockning förra året efter en "kurs" i Gerena som jag skrev om HÄR bland annat. Sedan var han ute och letade svamp nästan varje helg, men hittade inte mycket eftersom det dels var slutet av säsongen, dels inte regnade något alls. Förrän till påskveckan då det kom ett par skurar, och sedan ytterligare ett par under ferian som vanligt, och därefter har det varit torrt. Men nu börjar hösten, nu börjar svamptiden, och bara det kommer lite vatten ska nog svamparna växa.
Ja kära nån vad han har tjatat om sina svampar. Sedan februari. Eller ännu tidigare. Har inte gått en vecka utan att han har sagt hur mycket han ser fram emot hösten då han får gå ut och plocka svamp igen.


4 kommentarer:

  1. Kan man hoppas för allas trevnads skull att någon svamp-lärd liten människa kommer att gå genom Jesus korg innan innehållet hamnar i stekpannan? :)
    Det gick ju sådär under kursen...
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det kan man nog inte hoppas på. Men delar av J:s familj är livrädda för svamp, så rädda att det är bäst att inte tala om i förväg när J ska ut och plocka, så han är försiktig. Har fått med sig det hemifrån så att säga.

      Radera
  2. Första regnet är verkligen speciellt. Jag älskar när man går ut på balkongen, öppnar fönster, luktar och ser alla andra som gör detsamma. Inte direkt den reaktion man ser i Sverige när det regnar.

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget