fredag 23 december 2011

Den ovanliga julkrubban

Det var i Ronda det började. Jag häpnade när jag fick berättat för mig om den starka julkrubbetraditionen i Spanien, hur folk bygger upp sina krubbor, bygger byar med invånare av alla slag. Som till och med sitter och bajsar!
När jag äntligen fick se en riktig sådan figur var jag fast. Jag köpte den förstås, och sedan dess har det blivit 17 figurer till. De är basker med taditionella baskrar på huvudet, gråhåriga, med pipa i munnen, med vovve bredvid, de torkar sig med papper eller håller i en säck kastanjer.
I år har samlingen kommit till användning för första gången. Vi har gjort iordning en egen krubba med enbart dessa invånare. Och los reyes magos förstås, de tre vise männen som kommer med paket. Vi har plockat nedfallen bark från korkek och byggt berg, strött ut sågspån och gjort en bäck av silverfolie. Bakom bergen lyser små lampor, och en eld blinkar. Det blev riktigt fint!
Jag föreslog att vi skulle köpa någon mat på julkrubbemarknaden, det finns ju miniatyrer av allting där, som en förklaring till varför alla i byn... tja, uträttar sina behov samtidigt, men vi har inte varit där på länge.


1 kommentar:

  1. Jag kände ju inte till att samlingen blivit riktigt så här omfattande :)
    Tycker att du ska sätta ut lite av Jesus X-men-actionfigurer också ;)
    /C

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget