onsdag 3 oktober 2012

Utvärdering - den sydspanska sommaren

Vi är redan inne i oktober, sedan två veckor tillbaka har det varit skönt svalt på nätterna och man sover gott igen. Nu är det läge att utvärdera sommaren.
Sommaren som de försökte skrämma mig så med.
Min första, heta, sydspanska sommar.
Ja, hur illa har det varit egentligen?

Början av sommaren var förfärlig. Det var så fruktansvärt hett att jag mådde dåligt. Promenerade från centrum till Triana som vanligt, och var tvungen att stanna på vägen för att jag mådde illa. Trodde flera gånger att det var blodsockerfall (känning som vi säger på diabetsspråk) och köpte kall, söt dryck i en kiosk, sedan förstod jag att det var värmen som fick mig att må så. Alla kläder för varma. Jobbigt att känna tyg mot huden. Jobbigt att andas. Jobbigt att lägga sig på sängen för att sova, eftersom lakanet kändes för varmt.
Ändå var det inte mer än 37 grader som varmast.

Därefter steg temperaturen. Uppåt 42-43 grader var det. Men det kändes inte lika varmt. Kroppen hade vant sig! Jag tog med en tröja till stan när det var 29 grader eftersom jag trodde att jag skulle frysa på kvällen (misstag).
Det var otänkbart att grilla. Det kommer värme från grillen, ni vet.
Lypsylen smälte, plasttofflorna också.
Upptäckte sommarfrukterna, framförallt färska fikon, och insåg att sommaren helt klart har sina fördelar.
Förutom frukten: stranden. Och andra badställen.
Men enerverande att aldrig få sova en hel natt. Att ha så svårt att somna. Det går inte att somna när det är 30-35 grader varmt på natten. Fotograferade en termometer en kväll när det var 40 grader klockan 23.
Vi har en fläkt, men jag har ännu inte lärt mig att somna till ljudet av den.



I augusti flydde sevillaborna stan. Många hade semester då och alla som kunde åkte bort. Affärer och barer stängde. Gatorna i stan var så folktomma att man kunde tro att det hade hänt något fruktansvärt. Bara turister rörde sig ute.
Överhuvudtaget var det bäst att hålla sig stilla. Det gick liksom inte annat. Det var för varmt. Inte ens roligt att sitta på uteserveringar, det var också för varmt, oavsett tid på dygnet.

För att klara dygnets värsta timmar finns överlevnadstekniker:
Att inte gå ut. Det är till och med farligt, man kan drabbas av värmeslag. Man ska ringa efter ambulans när någon slutar att svettas och blir alldeles torr i huden, bland annat. HÄR skrev jag om när pipen blev riktigt dålig av värmen. Han har knappt varit ute på taket sedan dess, så han blev nog skrämd.
Att stänga till alla fönster och dörrar och dra ned persiennerna för att försöka hålla hettan ute.
Dricka en massa förstås, och få i sig salt. Om man dricker och dricker utan att kunna dricka sig otörstig kan det bero på saltbrist. Det är ingen dum idé att äta chips på sommaren. Och tomater med salt som vi tycker så mycket om här.
Att sova siesta är gott på vintern, under sommaren är det nödvändigt eftersom det inte går att göra annat på eftermiddagarna.
Att alltid ha med en solfjäder i väskan om man mot förmodan går någonstans är mycket bra. Luftkonditionering är fantastiskt skönt.
Likaså att öppna kylskåpet.


Kackerlackor är ett djur som gillar värme, och vi borde ha haft en hel del, men de enda som vi fick påhälsningar av var några stora rackare som kom flygandes och landade i pation. Dem hade pipen roligt med. Vi stängde dörrarna in och lät honom hållas.
Att vi inte besvärades mer av odjuren har vi DEN HÄR mannen att tacka för.

Sommarens värsta temperatur var i Marocko; 46 grader. Men vi klarade det. I Sevilla var det samtidigt 44.

Skulle jag rekommendera någon att besöka Sevilla under sommaren? Nej, absolut inte. Vilken bortkastad semester. Som svensk är det bästa att njuta av staden när man är trött på mörker och kyla.

Något som jag ändå har uppskattat är solskenet. Varenda dag har solen skinit, och även om det blir uttjatat att titta på väderprognoser eftersom det alltid är samma väder, så är det skönt också med sol. Jag förstår alla i Sverige som är besvikna på regn och blåst och solbrist. Solsken ger energi.


Alla här säger att det har varit en mild sommar.
Till och med Jesús, som hatar den sydspanska sommaren.
Men den har inte varit tillräckligt mild, så om han får bestämma var det här den sista gången som vi tillbringat sommaren i Sevilla.


10 kommentarer:

  1. Om ni ska vara i Spanien nästa sommar (eller en del av den) så tycker jag ni ska försöka hyra någon lägenhet eller så i en by vid havet. Jag var ju i Matalascañas i augusti och jag tyckte det var varmt och skönt, lite som i Sverige när det är riktigt varmt... Det fläktade lite från havet och så, i Almonte var det mycket varmare och då kan jag tänka mig hur det är i Sevilla (dit vi inte åkte en gång), har hört att det alltid är 10 grader varmare där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. J:s föräldrar har en sommarbostad vid Huelvakusten där vi kan vara, vid havet är det skönt som du säger, men jag hoppas att vi inte är i Spanien nästa sommar...

      Radera
  2. Vi besökte sevilla i slutet på oktober/ början på november ...det var perfekt!! Lagom varmt, lagom med sol :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en bra tid att besöka Sevilla!

      Radera
  3. Medelhavssommaren är inte att leka med. Jag har lärt mig att hantera den hyfsat - kryssar mellan skuggplättarna, alltid en flaska vatten (och en kofta för luftkonditionerade tåg och kontor) i väskan och framför allt, att undvika i möjligaste mån att vara ute på dagtid. Men fortfarande känns det som att den kväver mig hettan. Jag blir sur, lättretlig och, hm, svettig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är otroligt vad mycket man kan svettas. Det är skönt att duscha av sig klibb-svetten, men åtminstonde här kan man inte torka sig torr efteråt (på sommaren) eftersom man börjar svettas igen direkt efte duschen. Detta att aldrig vara torr alltså! Jobbigt!

      Radera
  4. Annika: "Det är ingen dum idé att äta chips på sommaren."
    Detta är ett faktum som jag alltid har hållit med om. Men jag känner att det vore fel att tidbegränsa chipsintaget. Bäst vore det nog om man kan lägga till "på våren", "på hösten" och "på vintern" :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var lite för snabb där. Tur att du är uppmärksam.

      Radera
    2. Äntligen! Något vi kan vara överens om :)
      Kramar

      Radera
    3. Äta chips för att tillsätta salt?
      Så jädra mycket för mycket salt som vi brukar sätta i oss genom "normalsaltad" mat, är det då inte bra att nån gång svettas ut lite av överskottet..?
      Salttabletter lär inte vara det första man ska välja till ett överlevnadskit ens för ökenvandring.
      /Katrina

      Radera

ny gadget

ny gadget