tisdag 4 september 2012

Hej då, Lego.

Man undrar ju varför vissa saker går bakåt i utvecklingen istället för framåt?
Könsstereotypa leksaker och barnkläder till exempel.
Det finns de som tror att det är medfött att flickor tycker om rosa, dockor, att baka och hjälpa till. Och att pojkar av naturen tycker om mörka tuffa färger, bilar, krigsleksaker och att de vill bli polis eller något annat manligt när de blir stora.
Men knappast Lego tror det. Nej, företaget gjorde grundliga undersökningar om vad konsumenterna vill ha innan de lanserade de nya produkterna. Nu köper man inte lego i kartonger med färgglada bitar längre. Nu handlar det om stora byggsatser i med krigare, bilar och Star Wars för pojkar, och långa, slanka tjejdockor som bakar muffins och driver skönhetssalong, flickserier som inte ens behöver byggas ihop, som är tillverkade i mjuka pastellfärger
Man kan bli förbannad på företaget, men det ledsamma är ju att det är detta som folk vill ha.
PO Tidholm har skrivit en riktigt bra artikel i ämnet. Läs den HÄR.

7 kommentarer:

  1. Lego är bäst! Eller kanske inte längre om läget är som du säger. Jag är fortfarande arg på min storebror för att han snodde VÅRT GEMENSAMMA lego när han flyttade hemifrån :(
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustiogt... Min bror tog med sig vår legosamling också. Men jag ser det som att han förvarar den tills vidare.

      Radera
    2. Ja du Annika, kan väl gå med på att 2/3 av vårat lego kan vara ditt.

      Radera
    3. Det var väl redigt av DIN bror. Roffa åt dig de bra bitarna Annika ;)
      Mina kollegor rekommenderar 1x4- och 1x8-knopp-bitar så du kan bygga dig ett stadigt hus nu när du letar ny bostad :)
      Kramar

      Radera
    4. Tacka dem för tipset. Ska framföra förslaget.

      Radera
  2. Hm, jag har också legot från mitt barndomshem, fast det var faktiskt jag som fick det först. Brorsan fick bara vara med på ett hörn och leka med det (hehe). Vad gäller legos utveckling är det sorgligt. Jag gillar tanken med gubbar och olika miljöer, men det senaste med den s k könsuppdelningen är trist. Då är det roligt att ha två pojkar o en yngre flicka, där dottern leker precis detsamma som storebrorsorna. Skillnaderna är inte så ofta könsbestämda som individbestämda. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också den som fick legot först. Jag hade en fantastisk samling innan min bror ens föddes, vad han än påstår i efterhand.

      Radera

ny gadget

ny gadget