söndag 29 januari 2012

Skridskor och andra trevligheter

Vår filosofi är att alla dagar ska vara bra. Man behöver inte vänta till helgen för att gå på bio, eller äta ute, eller träffa vänner.
Men det kan inte hjälpas att lördagar ofta är lite roligare än andra dagar.
Här kommer gårdagen:
Trots en förfärlig trötthet (hade varit på after work med nordenbor kvällen innan) gick vi upp tidigt för att åka in till stan. Jesús för skivinspelning, jag för att leta rätt på tyska bageriet. På egen hand.
Det tog en och en halv timme och jag var mer vilse än jag varit på länge. Tappade helt riktingen och gick i cirklar.
Hittade till slut tyska bageriet som ska sälja grovt bröd, men det var stängt!
Såg pampiga kyrkor och fina torg istället.

Plaza de Santa Isabel.
Promenerade på Calle Feria och Calle Regina, det är alltid kul, och sedan sedan sjönk blodsockret så jag tog mig snabbt till schackbaren, en verklig favorit.
- Kommer du själv? Var är el muchacho, undrade ägaren som bara har sett oss där tillsammans.
- Nä, han är iväg och spelar.
Efter en söt läsk och carne mechada med bröd hade jag slutat darra och fick berättat för mig om priserna som står inne i baren, de som fick oss att börja kalla den för schackbaren trots att den heter Bar Dueñas efter gatan som den ligger på.
Det är ägaren och hans kompisgäng som spelar schack. Han visade mig ett lagfotografi på väggen. De är visst riktigt bra. Representerade Sevilla i någon stor tävling en gång.

Verkligt gott och billigt på Calle Dueñas.
Calle Regina.
På lekplatsen snett utanför baren var det velá på gång. Massor med folk och ölserveringen utanför kyrkan hade just satts upp.
Jesús träffade jag vid lunchtid då vi åt kycklingpaella hemma hos hans föräldrar. Vi sov en liten siesta tills Jesús pappa fick nog och väckte med att släppa in ljuset. Han ville måla.


Vi stack iväg och gjorde veckans inköp, och promenerade sedan till El Prado de San Sebastián där vi hade stämt träff med ett par kompisar för att åka skridskor. På riktig is!
Det var vingligt i början, men oj, vad skoj det var!


Middag blev det på sushistället Kaede som vi hittade i veckan, med en underbart god misosoppa till förrätt och sushi dekorerad med vackra blommor.

Kaede på Calle Ronda de Capuchinos, mitt emot Arco de la Macarena, rekommenderas om man har vägarna förbi. Vilket man sällan har eftersom det ligger lite ocentralt.
Sedan promenerade vi till Duchka för att dricka te och provsmaka varm chokladsufflé med vaniljglass. Underbart.

Duschka, ni har fått en ny stammis.

2 kommentarer:

  1. Vilse i Sevilla? Aj då. Var är din GPS-telefonservice (även kallad Maria) när man behöver henne? Jag kan inte tänka mig att hennes kusligt finstämda kombination av lokalkännedom och vad jag bara kan beskriva som ren och skär synskhet skulle vara begränsad till Varaslätten :)
    + Jag kunde inte undgå att läsa att du haft ännu ett tillfälle att norpa det heliga familjereceptet på paellan. Nå? Har vår utsända mat-spion kommit något närmare det kompletta receptet än?
    Kramar,
    C

    SvaraRadera
  2. Det receptet kommer du att få vänta länge på.
    Ska lägga in Marias nummer i mobilen och ringa henne nästa gång jag går vilse i Macarena. Hon har redan redan räddat mig så många gånger när jag varit på villovägar.

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget