måndag 3 juni 2013

Blåblommande jakaranda


Det talas ibland om de mängder av apelsinträd som kantar Sevillas gator, men jakarandorna nämns inte. Inte lika många till antalet, men de som finns är stora och vackra, och just nu blommar de.


Utanför grannhuset växer ett så stort träd att det når upp till sjunde våningen.


På gatorna ligger drivor av vissna, nedfallna klockor. Antingen torkar de där på marken, eller så trampas de sönder och klibbar under skorna. Gattvättbilarna sopar upp dem och spolar rent gatan efteråt.


Till och med den livligt trafikerade Manuel del Valle utanför vårt hus lyser upp av jakaranda. Hela den långa avenyn kantas just nu av blåblommiga träd. Det är så vackert.

6 kommentarer:

  1. Å så vackra! De har ju ett vackert klingande namn också.
    Hur ser träden ut när inte blommar?
    Katrina

    Var ska du vara på lördag? Beträffande pizzaställen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, jag vet inte hur jag beskriva träden när de inte blommar, men de har vackra blad, och jag tycker om dem. Får se om jag kan ta en bild och visa.
      På lördag åker jag tillbaka till Spanien, det bir som sagt ett väldigt kort besök. Hade du något förslag?

      Radera
  2. Så vackert!

    Anna Granström.

    SvaraRadera
  3. Vackert! För mig tillbaka till Parque Maria Luisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den underbara parken. Det är förmodligen där man borde fotografera jakarandor. Får bli nästa år.

      Radera

ny gadget

ny gadget