fredag 2 november 2012

Flytt-tankar

Ryggen värker och armarna är fulla av blåmärken.
Vi är mitt uppe i flytten.
Hugaligen.
Fredagen ska ägnas åt att leta garderob och säng. Ja just det, sängen som vi ska sova i imorgon natt på nya stället. Hm.

Jag har suttit och ritat och mätt och lagt pussel i ett rutblock, och insett att min drömbyrå verkligen inte får plats i sovrummet. Fasen också.
Hur gjorde ägaren och hans fru när de bodde här? Hade de ingen byrå?

Det lustiga utrymmet som vi hade tänkt ha som bibliotek med skön öronlappsfåtölj och läslampa visade sig ha krympt sedan vi såg det sist. Böckerna kommer inte att få plats. Det får blir matsal istället.
(Nu svänger jag mig med stora ord, det är i själva verket ett rätt litet utrymme, jag hoppas att matbordet inte är för stort).
Vardagsrumsväggarna får täckas med bokhyllor istället. Om jag kan ta hit mina böcker.

Köket blir toppen. Så skönt med allt utrymme! Lådor och skåp för allting! Längtar efter att börja använda det.
En sak bara. Kökslampan är en lysrörslampa med runda lysrör. Den avger ett sådant kallt ljus. Vet ni om man kan köpa runda lysrör med gulare, varmare ljus?

Väggarna är laxrosa, men vi får måla om, om vi vill.
Jag vill.
Jesús vill inte. Han har ingen lust att måla.
Vi är överens om att vänta några veckor och se om vi kan vänja oss vid färgen (omöjligt) och därefter fundera på vilken färg som skulle kunna passa istället.

Jag trodde inte att jag skulle sakna den här lilla lägenheten i Las Pajanosas alls, men nu när vi tömmer den och installerar oss på det nya stället märker jag att jag redan saknar vårt långa badrum med den fina belysningen. Och pation givetvis. Och taket. Och mest av allt: apelsin- och citronträden som växer utanför längs gatan. Dem kommer jag verkligen att sakna.
Usch för att bo i stan. Det är inte min grej. Har aldrig velat bo i en storstad.
Men det kommer att bli bra det här med, säkert. Och kära nån, vi har ju inte köpt lägenheten. Vi kan ju flytta. Det är inte för alltid heller!

12 kommentarer:

  1. Hej Annika! Nyfiken bara...varför ska ni flytta...? Apropå laxfärg på väggen. jag flyttade in i en lägenhet med HUDfärg i ett av rummen, t o m taket var hudfärg...det tog en helg att tvätta ner och måla om, sen var det rummet i vitt och milt lingrönt istället! Riktigt snyggt! Men rätt jobbigt. Men skönt!
    mvh Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Hudfärg? Det låter inte myket bättre. Här är i alla fall taket vitt och fint med utgjutande grejer som kantar det. Det ÄR jobbigt att måla. Jesús faller död till golet varje gång jag nämner det. Lingrönt och vitt låter fint.
      Vi flyttar för att vi har vuxit ur vår gamla lägenhet. Den är för liten. och vi (mest jag) är trötta på att hyra möblerat. Vi vill bo med egna möbler, få lite hemkänsla. Och få fönster med utsikt ut. och att flytten gått in till stan beror på att vi är så mycket här ändå av olika orsaker att det inte längre är praktiskt att bo utanför stan.

      Radera
  2. Nä men det blir säkert bra! Det känns alltid lite konstigt i början. Hoppas det blir bra tillslut och att du lägger upp lite bilder på hur det ser ut sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att det kommer bli riktigt bra! Och visst kommer det bilder! Längre fram... Når vi har möbler och så... Hur går det för er?

      Radera
    2. Det går bra! Vi har varit en sväng på SFI idag och imorgon ska M göra ett test för att se vilken nivå han är på. :)
      Igår kom första snön, bara lite men ändå lite fint på nåt sätt.

      Radera
  3. Det är tufft att flytta Annika men det kommer säkert bli hur bra som helst. Och det är ju inte konstigt att du drabbas av flyttblues och känner sorg över att lämna er gamla lägenhet. Där har ni levt och skapat minnen. Men när det gör som mest ont ska du tänka på varför ni ville flytta och varför ni till slut bestämde er för flytt. Det kommer att bli bra vännen.

    Förhoppningsvis kommer ni också få till bra lösningar för att få plats med era saker. Och du, står du inet ut med färgen så måla om. En del jobb men sååå värt det (hälsar kvinnan som stod ut i 14 långa år med en hemsk grön tapet tills jag äntligen målade om till en ljuvlig vit färg i somras. Nu sover jag gott på nätterna och älskar mitt sovrum).

    Lycka till med flytten nu och ge ert nya ställe den tid som behövs för att det ska kännas som hemma.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha! 14 ÅR med en hemsk tapet? Och jag undrar hur jag ska stå ut till helgen med den här färgen på väggarna!
      Jo, det kommer att bli bra det här, det är jag säker på. Det är egentligen ingen jobbig flytt, det vet jag för det har jag varit med om tidigare, och det är nog bra att det finns saker att sakna. Så att det har varit värt att bo på en plats, även om inte allt har varit bra.

      Radera
  4. Jag förstår dig! Att flytta är både fysiskt och mentalt slitigt - men lyckligtvis går det över.
    Det blir en ny start! Det här är det första boendet som ni gemensamt/samtidigt flyttar in i, eller hur? Visst var det så att Jesus var ensam en tid i er nuvarande lägenhet så han hade "flyttat in" innan du hade chans att få upp några av dina prylar (bajsande krubbfigurer)?
    Nu är det dags att slänga ut actionfigurerna.
    Bry dig inte om de små slagen. Vinn kriget :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart! Så fort det kommer fram en yta att ställa figurer på springer jag fram med mina julkrubbefigurer! (Om jag bara hittar dem i flyttkartongerna...)
      Lägenhet nummer två flyttade vi in i samtidigt, men vi hann inte bo där samtidigt så länge.

      Radera
  5. Aha! Jag är pratar om fel flytt :)
    Låt dig inte förvillas. Din topprioritet bär vara att hitta dina saker och göm Jesus saker. Kanske bör du märka om dem :)
    Kramar

    SvaraRadera
  6. åh, vad spännande! Och vad roligt det ska bli att komma och hälsa på! Slippa leta parkeringsplats, utan bara promenera ut. Låter fantastiskt.
    Men SÅ jobbigt är det väl inte att måla, eller? Jag blir riktigt sugen själv faktiskt. Sovrummet i lingrönt, hm. Det tål att tänkas på. Om man inte blandar ut färgen med vatten, räcker det med en strykning... inte alls jobbigt. Vill du ha hjälp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack! Vi sätter igång om... ungefär nio timmar. Hinner du?
      Visst låter det fint med lingrönt och vitt?
      Nä, så jobbigt är det itne att måla. Jag tror att J är så pessimistisk i fråga om målning att det smittar av sig. Vet inte om det har att göra med att han själv "tvingades" jobba som målare tidigare. Han tyckte lika lite om det som jag tyckte om att jobba med bokföring.

      Radera

ny gadget

ny gadget