söndag 1 april 2012

Fina Katrina

Fina Katrina har varit på besök.
Det var kollegan Katrina som bjöd hem mig för att förbereda mig inför Bolivia. Hon kunde spanska, inte jag. Därför hade jag åtminstone ett par ord med i bagaget. På flyget lärde jag mig "obrigado" också eftersom folk runt om sa det hela tiden, och det tog ett par veckor innan jag fattade att det var tack på portugisiska och inte spanska.
Nej, men det skulle det ju inte handla om.
Katrina har varit här, och vi har kollat på stan, och landet och byn och flamenco.
Katrina har så bra historier om vad hon gjorde i Spanien på 60-talet.
Alldeles innan hon åkte beställde jag böcker som hon tog med. Om jag säger att det bästa med att få besök är att besökaren tar med svenska böcker, så är det inte sant, men det är helt klart ett stort plus!
I paketet låg Rutiga kokboken (trodde att jag kunde spara in på den vikten när jag flyttade men har ångrat mig 100 gånger. Man kan inte leta recept på internet som i en rejäl kokbok!), en bok till svenskundervisningen, Mr Alis äktenskapsbyrån som varit på rean och verkar kul, och det bästa; den senaste i Damernas detektivbyrå! Den håller jag på och läser nu. Åh, vilken härlig bok!

Ni som känner Katrina blir inte förvånade när ni ser att hon blev kompis med en park-katt.

2 kommentarer:

  1. Katrina och kisekatten verkade trivas bra med varandra.
    Damernas detektivbyrå? Det känns bra att även "jag-läser-bara-nobelpristagare-på-orginalspråk-Annika" kan tänka sig att utforska mainstream-litteraturen :)
    McCall Smith har gjort typ 10 böcker i serien. Men har han med en enda vampyrdödare med superkrafter? En endaste liten föräldralös trollkarlsskolelev? Han har varken magipraktiserande detektiver eller skelett-detektiver. Upprörande och diskriminerande är vad det är! :) Jag hoppas McCall Smith läser det här för detta är stora brister i en bokserie.
    Apropå recept. Jag gjorde dina macakakor igår.
    De blev fantastiska - eller ja, det var lite för få nötter men skrytandet låter mer hjärtlöst om jag säger att de blev fantastiska. Så jag säger det :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm aldrig vem du har fått receptet av...

      Radera

ny gadget

ny gadget