torsdag 14 augusti 2014

Detta ineffektiva pappers-Spanien

Ibland, inte så sällan faktiskt, tänker jag: "Jag förstår att Spanien sjönk så djupt i den ekonomiska krisen".
Ja, landet har ju långt ifrån hämtat sig än.

Det jag tänker på just nu är att det är så vansinnigt ineffektivt och krångligt. Så mycket är ineffektivt och krångligt och helt enkelt väldigt dåligt uttänkt.

Nu tar vi ett exempel, ett som ligger nära till hands.
Jag har nämnt att det är en del pappersarbete när ett barn föds. Pappersarbete för föräldrarna.
Nu var det dags att ansöka om föräldrapenning. Fyra månaders föräldrapenning har jag rätt till från dagen då barnet föds.
Disa har registrerats, där är en del av jobbet klart.
Vi pratade med en egenföretagare med barn om hur man ska gå till väga för att få föräldrapenning. Skrev upp på en lapp.
Kollade, ja, vad ska vi kalla det, motsvarande försäkringskassan? Det gör vi. Försäkringskassans hemsida om hur man går till väga.
Följde instruktionerna, beställde tid hos husläkaren, lämnade mina papper som jag fick av sjukhuset när jag skrevs ut till henne, hon skrev ett intyg och skrev under det.
Vi kopierade pass, sidor ur Libro de familia, läkarintyget och åkt till försäkringskassan. Tog nummerlapp.
Efter tjugo minuters väntan (man får räkna med en timme ungefär) reste sig Jesús för att fråga något i informationen, och fick samtidigt veta att för just det här ärendet måste man beställa tid på hemsidan.
Jaha.
Sedan fick jag en bunt med papper att fylla i, och fick också veta att jag saknade kvitton från banken som bevis på att jag har betalat skatt de senaste tre månaderna.
Vi bokade tid (här är väntetiden en vecka), gick till banken, fick utskrifterna med stämplar och underskrifter. Kopierade dem och började fylla i pappersbunten.

En vecka senare, det vill säga i går, var vi tillbaka på försäkringskassan.
Fick veta att det saknades ett papper. att ha utlänningsnumret och sjukvårdskortet räckte inte, jag måste ta med en kopia av själva pappret jag fick när jag började jobba i Spanien för drygt sju år sedan.
Dessutom var läkarintyget inte stämplat, bara underskrivet, så det gäller inte.
- Dessutom, sa damen och tog ett papper ur bunten som jag varit tvungen att fylla i, behövs inte det här, det kan ni slänga. Och nästa gång behöver du inte följa med, du som har svårt att gå, sa hon till mig.
- Det räcker att din partner kommer.
Ny tid en vecka senare, för tredje försöket.

Och det här är så frustrerande.
Vi vet ju hur det fungerar. Vet att man måste ha alla tänkbara papper med sig, samt flera kopior av varje, men det räcker ändå inte. För hur många papper man än har med sig så beror det till slut på vem man blir bemött av. Hade vi kommit till någon av damens kollegor hade möjligtvis det saknade pappret eller stämpeln inte behövts, men kanske hade kollegan krävt ett annat papper som vi inte hade med oss, eller lika gärna originalet av utlänningspappret. Och säkert är att det "onödiga" pappret kommer vi inte att slänga, eftersom nästa person vi träffar kan kräva det. Eller kräva min närvaro, så jag kommer naturligtvis att gå.
Tredje försöket nästa vecka alltså, och det kan bli fler...


Jesús fyller i en bunt papper för registrering av Disa. Mycket pappersjobb...

19 kommentarer:

  1. Åh vad jag lider med er. Det där med papprena var en del som fick mig att duka under första veckan tror jag. Och börja min gråtfest som höll på i drygt en månad. En del av problemet vi hade var att de på sjukhuset hade stavat fel på mitt namn på det handskrivna intyget jag fick om att dottern fötts. Vår Libro de Familia är ju också skriven för hand... Helt galet att inga system är samkörda i det här landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojojoj, jag kan föreställa mig problemet!
      På mitt sjukhus glömde de helt ennketl att skriva ett intyg. Jag fick ett till slut, tack vare en snäll bekant, men på grund av sjukhusets miss kom vi inte hem förrän sent på kvällen trots att jag blev utskriven tidig eftermiddag.
      På mitt intyg om var jag bor står det att jag kommer från Schweiz istället för Sverige. Du milde vad mycket pappersjobb för att försöka få det ändrat! Och ytterligare papper med stämplar och kopior om jag måste visa upp det felaktiga intyget, eftersom ändringen tar minst en vecka att göra.
      Vi hade ju räknat med en del pappersjobb och är tacksamma att det här sker under J:s semester.

      Radera
  2. Ja alltså normalt sett kan man ju börja gråta över den spanska byråkratin, och hur känner man sig då inte nyförlöst när man kånkar runt till diverse myndigheter. Jag har egentligen inga ord för hur dumt det är, och brukar också tänka som du, att det inte är konstigt att det inte går så bra för landet... När vi kom till Registro Civil var där en sur guardiacivil i ingången som började ifrågasätta om jag VERKLIGEN hade alla papper. Han utgick ifrån att jag saknade något och ville inte släppa in mig. Jag fick nästan ryta tillbaka för att han skulle förstå att jag hade med mig ALLA papper som han precis räknat upp ett efter ett. Toma! Men om det nu är så, att majoriteten faktiskt saknar något, kunde de inte förbättra kommunikationen till nyblivna föräldrar, innan de tar sig dit? Kan man tycka... Men nej. Då hade ju förmodligen den sura guardiacivilpolisen blivit utan jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, vad bra skrivet! Precis, om det är så vanligt att det saknas dokument kunde ju det vara ett tecken på att informationen om vilka dokument som krävs borde förbättras?
      Men visst, ett effektivare land hade krävt färre arbetare. Som den där vakten som du stötte på. Otroligt.

      Radera
  3. Anna-Lena i Frankrike14 augusti 2014 09:37

    Fransk byråkrati är precis likadan! Alltså, nu har jag ju inte några barn men man måste fylla i miljontals papper för allt annat också... När jag och min man träffades så blev jag så förundrad varför han sparade flera år gamla dokument, men nu förstår jag, det är för att man alltid kommer att behöva dom någon gång i framtiden! I Sverige kan man ju kasta i princip alla dokument som är ett år gamla!

    Men, betalar ni skatt varje månad? Eller är det för att ni har autogiro och har spridit ut skatten över året?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skatten i mitt fall är för att jag är egenföretagare och det dras en fast summa från mitt konto varje månad.
      Här bör man också vara försiktig med att slänga dokument, man vet inte när de kan behövas. Fast man vet ungefär vilka det är som kan krävas någon gång.

      Radera
  4. Herregud, förstår verkligen din frustration! Jag skulle blivit galen. Är det för att du inte är spansk medborgare eller måste alla nyblivna föräldrar kuta runt mellan massa kontor för att få föräldrapenning? I Sverige gör man en ansökan via nätet på försäkringskassans hemsida och sen kommer pengarna. Hoppas det löser sig snar!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, nej då, det är rättvist. Både infödda spanjorer och utlänningar tvingas in i det här.
      Det är till och med lättare än jag trodde i Sverige. Ansökan via nätet? Häpp!

      Radera
  5. Suck... Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta... Kom att tänka på ett skoj videoklipp jag sett:
    http://youtu.be/XXWZ3uAEKsw
    Hoppas länken fungerar annars kan du söka på youtube, klippet heter 036

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var mitt inlägg, glömde signaturen :-)
      /Maria

      Radera
    2. Hahahahahahaha!!! Så himla roligt! Hög igenkänningsfaktor!

      Radera
  6. UFF! Så mycket lättare här. Är dock nyfiken - hur mycket får man i FP i Spanien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att det beror på inkomsten? Jag kan ha fel nu, men vad jag vet så är det inte alla som har rätt till föräldrapenning. Ett minimikrav är att ha jobbat sex månader de senaste... fem åren? Lagligt jobb, inget svartjobb. Under krisen. Inte alla som når upp till det... Man kan samtidigt ha i åtanke att drygt 40 procent av de arbetslösa i Spanien inte har någon inkomst överhuvudtaget.

      Radera
  7. http://www.ur.se/Produkter/177220-Kortfilmsklubben-spanska-036

    Ja, alla tänker vi på den här filmen!

    SvaraRadera
  8. Det känns som Colombia! Ibland tänker jag att de liksom sitter på någon byråkrat-workshop och funderar ut "hur kan vi göra den här processen så krånglig som möjligt?" Hur skulle de annars kunna hitta på så himla många märkliga papper och stämplar och instanser?

    SvaraRadera
  9. Lite lättare är det om man är gift, för då kan mannen göra dessa ärenden ensam. Men jo, helt galet system är det :P

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det finns fördelar med att vara gift framför ogift:-)

      Radera

ny gadget

ny gadget