söndag 3 februari 2013

Lördagsmys

Vi åkte till Las Pajanosas för lunch i solen.
Fast först gick vi förstås in i grönsaksaffären, trots att vi inte behövde så mycket.
Det blev en stor bit pumpa, småpotatis, en chorizo på snöre, ett enormt lantbröd och en påse valnötter.


Sedan satte vi oss vid ett bord på Bar Miketes bredvid med solen värmande i ryggen.
Började med var sin tapa. Migas, som jag längtat så efter och som man sällan hittar på barerna i stan.


Migas är brödsmulor som man steker med vitlök, chorizo och fläsk i olivolja. Det finns variationer på receptet. De godaste migas som jag har ätit var i en grottrestaurang vid don Quijotes knubbiga väderkvarnar. Där serverades de med vindruvor.
Jag ska göra migas i veckan när brödet har hårdnat lite. Rätten görs av lantbröd, och det hittar man också sällan i stan.
Nåväl, efter våra tapas beställde vi en tallrik puntillitas, friterade minibläckfiskar, att dela på. Och därefter en tallrik vildsvinsgryta. Så himla gott!


Sedan var vi proppmätta och åkte tillbaka till stan för en långpromenad i centrum. Hade lite som behövde fixas.

7 kommentarer:

  1. Det lät som en mysig lördag. Hjälp en okunnig stackare från kalla Sverige. Vad är chorzo? På snöre? Jag gissar på en grönsak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan rätt! Det är en korv. En mycket smakrik korv. Chorizon finns i olika varianter. Lösa, biliga korvar att använda i matlagning (till exempel linsgryta och annat som mår bra av smakförstärkare), och hårdare chorizo, ibland stark sådan, som man skär i skivor och äter som tapas, med små hårda brödpinnar (picos) eller vitt färskt bröd som tillbehör. I Sverige säljs en korv som kallas chorizo bland vanlig varmkorv och sådant, men den har ingen med riktig chorizo att göra. Inte ens färgen stämmer.
      Chorizon behöver naturligtvis inte ha snöre om ändarna, men när den säljs hängandes har den det, och då är det bekvämt att hänga korven på någon krok i köket. Den mår bra av friska luften.

      Radera
  2. När du lagar sån där Migas tar du o lägger ut receptet, okej!? Det finns ju iaf en sportslig chans att göra här hemma. Friterade bläckfiskar däremot är väldigt svårt, men det är ju så gott!
    Nåja, hade jag bott hos dig hade jag inte kunnat gå ner de här 30 kilona jag gjort mig av med. Inget ont osv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej! Recept kommer!
      30 kilo säger du?!? Det är helt otroligt. Som sagt, tur att du inte bor här :)

      Radera
    2. Jupp, 30 kg mindre Ewe nu. Ska bli av med 5-6kg till, sen hoppas jag va nöjd. Ska ligga under 60kg hädanefter, inte va tvungen att leta kläder på flodhästavdelninen mer.

      Radera
  3. Men Ewe!! Då kommer man inte känna igen dig längre nu då?
    Annika! När jag såg bilden på Jesús, innan jag läste inlägget, tänkte jag "Det där ser precis ut som Las Pajanosas! Ha ha! Vad duktig jag är. Visst var det där vi var och åt bläckfisk? Lustigt att det är så olika utbud på både rätter och bröd, i stan och i byn? Men intressant. Åh, jag längtar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kände igen dig! Visst var det där som vi åt.
      Ja, det är märkligt med utbudet, men så är det. Liksom ganska stora regionala skillnader. Och var by eller region har sin specialitet i matväg. Trevligt!

      Radera

ny gadget

ny gadget