fredag 27 mars 2015

Huset

Husletandet då, hur går det med det?

Jag berättade ju att det är rätt svårt att hitta ett hus som inte ligger i stad/by/tätort, med trädgård, men jag hittade faktiskt ett. Även om det tog ett tag innan jag fattade hur bra det var.
När jag väl fattade hade jag visst redan flyttat in i tankarna.

Huset ligger ungefär 20 minuter från stan i ett område vi gillar båda två, utanför en trevlig by. Bostaden är rätt nyrenoverad.
Man kommer in i ett långsmalt rum med kök (med köksfönster från vilket man kan se ut över trädgården istället för in i en stenvägg som här), sedan en liten matplats och sist, längst bort, öppen spis och plats för en liten soffa och fåtölj.
Det finns två större rum, det ena skulle bli vårt, det andra Disas... men var skulle vi göra av skrivbordet och arbetsplatsen? Kunde vi ställa in en stor säng i Disas rum och ha som gästrum?

Jag såg för mig hur Disa tultade omkring medan jag bakade bullar (jo det finns ugn också!), hur vi sitter framför brasan när det är kallt, såg framför mig hur jag skulle hänga upp en gunga i det ena stora gröna trädet framför ingången och hur vi skulle grilla med vänner och äta vid ett rött träbord i skuggan av träden. Hängmattan och korgstolen jag skulel skaffa. Hur jag skulle kunna ta finfina bloggbilder utomhus, i riktigt ljus, på alla tortillor och goda spanska rätter vi gör. (jo, jag tänkte faktiskt på det!) Hur vi skulle lägga in en massa oliver och göra olja av resten av skörden (det ingår olivträd), hur Disa skulle plocka apelsiner, hur vi skulle så meloner och aubergine i trädgårdslandet, hur vi skulle... hänga tvätt kanske? På takterassen. Det går en trappa upp dit på utsidan av huset. Hur Pipen skulle fånga små djur att leka med. En liten plaskpool till lillan för heta dagar. Hur vi skulle ta cykeln in till byn, Disa i barnstolen. Gå till floden där man kanske kan bada på sommaren? Vi skulle kunna vara hemma på helgerna och lediga dagar istället för att fly hemifrån och från stan så fort det går.



Fyra timmar innan vi skulle åka och titta på huset ringde ägaren och sa att det var uthyrt.

18 kommentarer:

  1. Nej vilken otur! Besvikelse! Men du ska se att det dyker upp något nytt, ännu bättre! / Åsa

    SvaraRadera
  2. Åh nej! Men precis som alltid - när ni väl (snart) hittar ert hus så kommer du tänka "vilken tur att vi aldrig fick det andra huset!"

    SvaraRadera
  3. Åh nej! Jag hann ju bli nyfiken på huset när jag läste... Hoppas att ni hittar ett nytt snart! Nu vet ni ju att det finns rätt sorts hus i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Precis! Huset finns där! Någonstans... någongång... Och ni hade inte haft något kontor i det huset så positivt tänkande: nästa objekt kommer att ha det!

    Under tiden får ni ha lite gerillaodling! Slänga ut lite frön här och där i omgivningen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I nästa finns det nog plats både för gästrum och ett litet kontor. Och ordentlig plats för böcker. Men det blir ju inte det här fina...

      Radera
  5. Tråkigt för er! Men som sagt, det går fler tåg och ni kommer till slut hitta ert smultronställe :-) Lycka till!!

    SvaraRadera
  6. Vilken otur, men ni verkar veta vad ni vill ha, så nästa gång något bra dyker upp är det bara att ta det direkt. Finns ju en hel del tomma bostäder i Spanien, är inte som att leta lägenhet i Stockholm :)

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, bostäder finns det gott om! Bara inte bostäder med trädgård, inte i Sevilla med omnejd, men bostadsbrist råder det inte!
      Och nu vet vi som sagt vad vi söker.

      Radera
  7. Näääää. Fy farao vad trist!! Sånt där gör mig galen. Man kan väl vänta tills man i alla fall låtit de man bokat in att se huset komma och se innan man tar beslut...Hoppas att ni hittar nåt annat snart!

    ps. TACK för tipset om föreläsningen i New York! Ska kolla upp det! Uppskattas verkligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi visste att ett par redan hade varit och tittat på huset... och här är det först till kvarn som gäller.
      Hoppas att de säger något intressant på föreläsningen!

      Radera
  8. Men äsch! Hoppas det dyker upp något annat bra snart!

    SvaraRadera
  9. Nej så himla typiskt! Men jag tänker som de andra, "todo pasa por algo", det är nog för att något ännu mer perfekt väntar runt hörnet (eller i Sverige?)!

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget