torsdag 5 mars 2015

Födelsedagshemligheten

Grattis på 40-årsdagen Jesús, så här ett par dagar efteråt.
Vi träffades inte mycket på grund av jobben (för jäkligt att fylla år på en tisdag, sämsta dagen i veckan) men jag vet att det blev rätt bra ändå.
Engelsk frukost, små mellanmål gömda i jobbväskan, friterad fisk och skaldjur på en freiduría till lunch, pestiños (som du älskar) som dina föräldrar köpte när du och Disa åkte och hälsade på... (jag är glad att de kom ihåg, visste de även hur många år du fyller?)
...och så avslöjades hemligheten.

I helgen blir det grillfest med hela familjen och vännerna. I maj firar du och jag och Disa själva. Med tre nätter i staden som du drömt så om att få se!



15 kommentarer:

  1. Åh vad roligt! Vilken bra present. Där har vi inte varit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske blir stopp där på er resa?

      Radera
  2. Jättefin present! Du måste ju berätta hur han reagerade när han fick presenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han öppnade den, såg reseguiden och fattade ingenting så han blev tyst... Sedan blev han väldigt glad!

      Radera
  3. Wow vilken överraskning! Det blir säkert underbart! På tal om ålder i Spanien vs. Sverige så är det likadant i min spanska "svärfamilj". De försöker hålla koll på födelsedagarna men de vet aldrig hur mycket någon fyller och de tycker inte att det är ett dugg viktigt heller. Jesús vet definitivt inte hur gamla vare sig hans föräldrar, syskon eller syskonbarn är och det roliga är att jag nu har satt upp ett schema på vår köksvägg med ALLA födelsedagsdatum och hur många år de fyller. Nu som först börjar jag så smått reflektera över varför det är så viktigt för mig. Varför måste jag veta om mina barns kusin Sara fyller 12 eller 13 i sommar? Det är ju egentligen inte alls viktigt. Dessutom tycker jag att det är så komiskt hur personer inblandade i olyckor, mord osv. i Sverige benämns med sin ålder. 33-åringen i Olof Palme-fallet glömmer väl ingen... Men han är knappast 33 längre :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det ett spanskt fenomen tror du? Varför är det så? Min Jesús vet inte heller hur gamla hans föräldrar eller syskon är, inte heller när de fyller. För mig är det jättekonstigt, i min familj har vi alltid firat födelsedagar på något sätt. Med Disa vill jag att vi tar min tradition, och firar.
      Bra idé med födelsedagsschemat.
      Kul förresten det där med VARFÖR det är så viktigt att veta ålder och datum. För mig är nog familjens ålder och datum viktigt, resten mindre viktigt.

      Radera
    2. Jamen födelsedagar är ju jätteviktiga, det tror jag vi växer upp med i Norden och det kommer jag hålla på resten av livet. Här firar de visserligen, men vuxna spanjorer har liksom inte behov av en massa presenter eller att känna sig som universums mittpunkt den dagen :)

      Fin present och roligt att han tyckte om den!

      Carina

      Radera
    3. Jag kommer också att hålla på det, i vår lilla familj.

      Radera
  4. Åh vad härligt, Rom i maj, låter underbart romantiskt och fint! Vilken fin present!!! Hur reagerade han?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, romantiskt? Vi är så oromantiska,, det är det sista ord jag hade använt. Men när du säger det så... "Rom i maj" låter romantiskt :-D
      Han blev först tyst, sedan väldigt glad, sedan orolig över att jag har ruinerat mig, därefter började han fundera på hur han ska komma in i Sixtinska kapellet utan att stå i kö i timmar (han avskyr köer)!

      Radera
  5. Haha det kommer bli roligt :)

    SvaraRadera
  6. Ja ju mer jag funderar och jämför så är det nog ett spanskt fenomen ändå. Mitt ex och hans familj var också ganska ointresserade, fast mig firade de alltid väldigt :-) Men hur är det i er spanska familj när det gäller "santos", alltså namnsdagar? För jag får ofta intryck av att det firas mer än födelsedagen. Namn är ju ofta viktiga här och framför allt om det är ett namn som upprepats i familjen, vilket det ju ofta gör här. Vi har bland annat tre José Luis i familjen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har tre Juan. Två Pili. Två Cristina. Två Maria. Och där är nästan hela familjen inbegripen. Men de lägger inte så stor vikt vid namnsdagar. Kommer ihåg dem, någon gång har det ordnats grillfest, men då har namnsdagen mest varit en anledning till att hitta på något kul.

      Radera
  7. Vad roligt med Romresa! Vi var till Rom i november 2013, vackert och fascinerande men regnigt... Vi hann vara ca 2½ dag där och har mycket kvar osett. Kommer absolut att åka tillbaka en vacker dag, men då gärna en snällare årstid än november - till exempel maj... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli jätteroligt!
      Vi har också bara två och en halv dag och det rä lite... Synd emd regnet. Vi komemr nog att ha det hett istället. Några tips?

      Radera

ny gadget

ny gadget