fredag 13 mars 2015

Billiga apelsiner

När jag fick farmors automatiska apelsinjuicepress tyckte jag att det var en kul grej men... öh... lite onödig kanske?
Jag har ändrat uppfattning.
Nu när jag bor i Andalusien, omgiven av apelsinodlingar, fattar jag inte hur jag skulle kunna leva utan en sådan. Vad gör folk som inte har automatiska apelsinjuicepressar? Dricker de inte apelsinjuice?
Särskilt nu i slutet av apelsinsäsongen kommer apparaten till användning. Apelsinerna är söta och saftiga och säljs jättebilligt. I köket har vi en hel plastkasse med guachiapelsiner, 1,50 euro för fem kilo.
Man får passa på!

Med de här söta apelsinerna börjar lillan dricka apelsinjuice också. Här är apelsinen bland det första som bebisarna provar när de börjar med smakportioner. Vi har väntat med apelsinen eftersom Disa har reflux och kan förknippa den sura apelsinsaften med uppstötningarna hon fick, men i går fick hon dricka apelsinjuice ur mitt glas, och gillade det!



2 kommentarer:

  1. Jag hade aldrig druckit riktig apelsinjuice innan jag kom till Spanien, och visst är den tusen gånger godare än koncentrat. Min man drack inte koncentrat innan han var tonåring typ :)


    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Koncentrat är så olik färskpressad apelsin att det är som en annan dryck!

      Radera

ny gadget

ny gadget