söndag 17 mars 2013

Utvisade efter 15 år i Sverige

Text från Nya Lidköpingstidningen:


"Efter 15 år i Sverige riskerar Besim Hoti och hans familj att utvisas till Kosovo. Familjens fyra barn är alla födda i Sverige och känner inget annat hem än Vedum, där familjen är bosatt.
Sedan förra veckan finns Besim Hoti på Migrationsverkets förvar i Göteborg. I Vedum finns makan Tahire Morina och de fyra barnen, fyllda av oro för framtiden.
– Det här är en katastrof för oss, säger Tahire Morina.

I Vedum har bland andrakyrkoherde Thommy Hallin engagerat sig för familjen.
– Vi har försökt hjälpa dem så gott det går, säger han.
Enligt Migrationsverket saknas skyddsskäl för att låta familjen stanna i Sverige."

Det saknas skyddsskäl för att låta familjen stanna.
Vad menar de? Stanna? Det är ju bosatta i Vedum? Har redan stannat. Stannade för 15 år sedan, nu är Sverige och Vedum deras hem.
Det här är inte humant.
Det här hör inte hemma i en demokrati, hinner jag tänka innan jag kommer på, att jovisst. Demokratin är anledningen till det här. Att alliansen återigen vann valet. De där partierna, med moderaterna i spetsen, är ju liksom inte kända för sin humana människosyn.
Jag spottar på det jävla landet SVERIGE, känner hur jag blir röd om kinderna av... av ledsnad. Vi ska gå på bio, jag och Jesús, men jag kan inte sluta tänka på familjen i Vedum. Vill flyga hem till Sverige. Vill demonstrera. Vill i min ilska och ledsnad kasta sten på beslutsfattare och krossa glasrutor.
Och sedan läser jag Niklas Orrenius reportage om att leva som gömd flykting i Malmö.
Jag läser om Lars och Fredrik som gömmer en kille från Somalia, om Ahmed som efter flera år som gömd har fått permanent uppehållstillstånd och firar med en fest, och om gränspolischef Petra Stenkulas kommentarer angående polisens metoder för att hitta gömda flyktingar. Och om hur de begär ut listor på vilka som ska gifta sig och tittar på personnumren. Om den blivande bruden eller brudgummen bara har sex siffror i sitt personnummer. Då slår polisen till!

- Det låter som något från andra världskriget, säger jag till Jesús.
- Ja, säger han.

Fy fan.

Ni som röstade blått senaste valet, kommer ni att göra om det? Ville ni det här?

33 kommentarer:

  1. Jag saknar ord... Kan bara upprepa vad du säger, FY FAN!

    SvaraRadera
  2. Det är vedervärdigt! Och nej, jag röstade inte blått och jag vill inte det här.

    SvaraRadera
  3. Hur vore det om Sverige kunde fatta beslut tidigare, innan personerna slagit sig till ro, lärt sig svenska, fött barn, anpassat sig och bott in sig i sitt nya hemland......Att det ska ta så jävla lång tid , det är inte heller humant!! Nej, börja med att utvisa de som är kriminella och inte sköter sig och låt övriga få stanna och trivas!

    http://annorlundaunderbara.wordpress.com
    Rädsla Att Älska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte okej att det tar så lång tid.
      Det är nog inte så lätt som att dela upp asylsökande i kriminella och icke-kriminella, och jag tror inte att det vore en bra idé.

      Radera
  4. Innan man dömmer så kanske man skall reda på hela sanningen. Pappan fick ett tvåårigt uppehållstillstånd för 15 år sedan, därefter tog han hit sin fru, fick avslag att få permanent uppehållstillstånd efter dessa två år, ytterligare avslag 2009, valde då att gömma sig. Under denna tid skaffade man 4 barn som man nu använder som skäl att få stanna. Även en släktfejd i hemlandet åberopas som skäl. Det finns många som har betydligt starkare skäl att bli hjälpa i vårt land. Till er som spottar på vårt land säger jag bara skämms på er. Vi kanske skulle vara stolta över att vi har lagar som de flesta följer, eller vill ni ha Anarki som i Irak, Afganistan etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det låter mycket cyniskt att säga att familjen har skaffat fyra barn för att få stanna. Oavsett skäl är 15 år en lång tid. Man kör inte ut någon från ett land efter 15 år. Det är helt enkelt inte humant. Än mindre för barnen.

      Radera
  5. Spontant kanner man ju att aven om familjen skulle ha haft for avsikt att fa stanna i Sverige genom att skaffa barn sa spelar det liksom ingen roll. Har man bott 15ar i ett land sa kan man val inte utvisa folk. Antingen ser man till att utvisa manniskor illa kvickt eller sa later man dem stanna.

    Gillar Niklas Orrenius artiklar och tror aven jag last en bra bok av honom.
    Problemet med den har typen av artiklar tycker jag ar att man bara forser lasare med sa tragiska levnadsoden som lasarna sjalvklart sympatiserar med men nagra forslag pa losningar eller pa hur Sverige skulle kunna forbattra sin invandrings- och asylpolitik ser man sallan. For utan att behova var sverigedemokrat tycker jag nog att man kan saga att Sveriges invandringspolitik har varit och ar ett stort misslyckande.

    Nu hammnar jag kanske lite off topic men det hemska med folks missnoje over invandringspolitiken ar ju att den drabbar enskilda individer, somliga ar mer drabbade an andra. Till den sistnamnda gruppen hor ju tex somalier. Laste ett mycket bra och hemskt reportage i Sydsvenskan om en somalisk kvinna som far stenar kastade pa sig av traktens ungdomar da hon gar och hamtar sin dotter fran skolan.
    Las garna;
    http://www.sydsvenskan.se/sverige/stenen-i-ryggen-blev-droppen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det låter otroligt att skaffa fyra barn för att få stanna i Sverige. Och vore det sant anar man att de har mycket goda skäl för att försöka hålla sig kvar i landet.
      Jag har sett boken men inte läst den.
      Jag håller med om att det mycket sällan skrivs artiklar om förslag på vad som borde göras för att förbättra invandrings- och asylpolitiken.
      Jag har läst artikeln. Det är vidrigt.

      Radera
    2. Ja, jag tror val inte heller att man skaffar fyra barn "bara" for att fa stanna i Sverige. Daremot kan jag tycka att man som en vuxen individ har en plikt och skyldighet infor de barn man valjer att skaffa och den situation man lever i. Visst,man kan inte alltid paverka sin livssituation eller de omstandighet man lever i men jag tycker anda att den enskilde individen har ett visst ansvar.

      Kan rekommendera boken "I Sveriges vantrum" av Lasse Granestrand som handlar om Sveriges flyktingmottagande.
      Jag tycker anda det ar viktigt att komma ihag att Sverige i jamforelse med manga andra europeiska lander har varit ett land med en generos flyktingpolitik. Man har tagit emot manga fler flyktingar an de flesta andra.
      Oroshardar och krig kommer val tyvarr alltid att existera, det kommer alltid att finnas manniskor som har ett skyddsbehov och som bor ha ratt till det och just darfor tycker jag att man borde pressa ovriga europeiska lander for att dela pa ansvaret vad det galler flyktingmottagandet.

      Radera
    3. Tycker att en enormt viktig och stor uppgift for Sverige idag ar att forandra sin syn pa de manniskor med utlandsk harkomst som lever i Sverige idag. Hardare straffa arbetsgivare och fastighetsagare som valjer en Andersson framfor en Mohamed trots att de har samma kvalifikationer.
      Att inlamma andra, tredje generationens invandrare (helt befangt att det ens finns ett sant begrepp), de som idag inte kanner sig delaktiga i det for dem stangda svenska samhalle de lever i, fa dem att kanna sig som fullvardiga medborgare istallet for att bara lata dem vara samhallsmedborgare lagre ned pa samhallets pyramid, ett slags lagre staende varelser an svenskar

      Radera
  6. Anonym ovanför skev det jag tänkt skriva så nu behöver jag inte det. Om man inte tycker om hur det är i landet man bor är ju den ultimata konsekvensen att söka lyckan någon annanstans. Det har ju du gjort, Annika. Huruvida Spanien är ett föregångsland i något annat avseende än att solen skiner, kan väl diskuteras.
    Ett mynt har ju sällan en sida och att du spottar på Sverige och vill kasta sten vittnar bara om brister i respekten för att långt ifrån alla delar dina åsikter.

    Sveriges havererade invandringspolitik tror jag till stor del beror på att man omöjliggjort en fungerande integration genom för stor invandring på för kort tid. Ta tillexempel Södertälje. Jag har inte exakt siffra men vet att det bor fler med invandrarbakgrund där än ickeinvandrade. Tyvärr medför det att de som har invandrarbakgrund klarar sej bra utan integrering och följden blir att man "tar över". Jag har bott där så jag vet att det oftast är så att det flyttar ut en "svenne" när en invandrare flyttar in.

    Man kan tycka vad man vill om det men det är folkets tysta dom över en misslyckad invandrings/integrationspolitik
    Ett annat exempel på bidrag till detta misslyckande är att staten, som beslutar om rikets invandringspolitik, inte tar sitt ansvar genom att den efter två år avslutar sitt ekonomiska engagemang och föser över det på kommunerna.
    Katrineholm är ett skrämmande exempel där man tagit in för många somalier och håller på att gå på knäna då denna grupp har visat sej vara mer resurskrävande och svår att få ut i arbetslivet.
    Samtidigt som man har så hög kommunalskatt att det är svårt att hitta mer pengar den vägen.
    Så, Annika, svär inte över Sverige som gjort mycket mer historiskt för flyktingar än vad många av våra grannländer gjort.
    Ett pedagogiskt problem som som politikerna inte ser eller lyckas klargöra och som fler börjar undra över är vart alla skattepengar tar vägen. Sverige har världens högsta skatter (ibland har Danmark 1:a platsen) och trots detta har all samhällsservice/struktur minskat successivt under min vuxna tid. Försvaret är en skugga av vad det varit (man kan tycka olika om det men nu snackar vi bara pengar) sjukvården går på knäna. Skola/förskola likaså (min fru är lärare). Polis, väg/järnvägsunderhåll, listan kan göras lång men återigen, allt detta med världens högsta skattetryck
    Och sen undrar man förskräckt hur det kan komma sej att Sverigedemokraterna ligger runt 10% i diverse undersökningar....
    Signatur: En som kommer att rösta på det minst dåliga alternativet, inte rött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att våra skattepengar går till invandrare? Det är därför som skola och omsorg genomgår besparingar? Det var ett märkligt resonemnag. Låt oss höja skatterna, tycker jag. Jag har aldrig bett om moderaternas skattesänkningar. Många, många har fått det sämre efter dem. De som inte har jobb och stadig inkomst, vill säga. De som har minst.
      Jag bor inte i Spanien vare sig för solen eller för att på nära håll studera hur den ekonomiska krisen påverkar landets befolkning.
      Det är nyttigt att bo utomlands. Man lär känna både sitt hemlands och sitt nya lands goda och sämre sidor. Sveriges ibland omänskliga behandling av hjälpsökande hör till Sveriges sämre sidor, och jag berättar om det för mina spanska bekanta, som har svårt att tro på en sådan vedervärdig människosyn. Det jag har skrivit om i ovanstående inlägg hamnar tyvärr inte på de spanska nyheterna.

      Radera
    2. Nja, det där är din tolkning av vad jag skrev. Naturligtvis är inte allt invandrarnas fel att Sverige trots världens högsta skatter inte för pengarna att räcka till men det är säkert en stor post i budgeten. Vad jag däremot menade är att det är ett pedagogiskt problem att politiker inte vill/vågar/kan presentera vart pengarna tar vägen. Om det är så att att kostnaden för beslutad asyl- och invandringspolitik står i rimlig paritet mot de beslut som tagits så är allt bara frid och fröjd. Men om det skulle visa sej att kostnaderna är väldigt höga och kanske medfört att man fått göra omprioriteringar/nedskärningar i basal samhällsservice är det förstås mindre bra tycker i alla fall jag.
      Att på vänsterpolitiskt sätt som en ryggmärgsreflex se skattehöjningar som lösningen på alla problem är ingen uppfattning jag delar.
      Jag tar det en gång till, SVERIGE HAR REDAN VÄRLDENS HÖGSTA SAMLADE SKATTETRYCK.
      Om pengarna ändå inte räcker måste man ha andra problem
      Om jag bott kvar i Sverige hade min marginalskatt varit 58%
      Det är ju inte ett incitament för ytterligare ansträngningar tillåter jag mej att tycka.
      Nu spelar det inte någon roll längre för mej, det var länge sen jag bodde i Sverige så för min del får man gärna höja skatten till 100%
      Beträffande att vara anonym så har jag inget annat alternativ till "svara som" för jag har inget googlekonto mm.
      Jag heter Karl Albrektson, bor i Frankrike men har ett krypin i Alicante och läser med behållning det du skriver men hoppar nog över politiska inlägg i fortsättningen :)

      Radera
    3. Jag har för mig att man kan välja alternativ Namn eller något liknande om man inte har google-konto. Som sagt, ingen behöver uppge namn, men det kändes som något jag sett förut, att en grupp skriver under med namn, och en grupp med motsatta åsikter skriver anonymt. Kankse var jag snabb att döma
      Vi har båda våra åsikter, och det är helt okej. Jag tycker att det är bra att det har blivit en sådan åsiktsväxling.

      Radera
  7. Hej! Jag hâller med föregâende tvâ talare. Kan dock inte uttala mig nâgot om vart svenska skattepengar tar vägen, men Anonym nr 2 har säkert rätt.

    Jag bor själv i Frankrike sedan drygt 20 âr (ej pga solen) och här finns säkert en lika stor procent invandare som i Sverige, men det finns stora skillnader!

    För det första kan man se det historiska perspektivet, Frankrike har ju haft kolonier och har mânga människor har förutom en moralisk rätt även en laglig rätt att bo i Frankrike. Sverige har aldrig haft kolonier och har knappast nâgot ansvar att ta pâ sig andra folks olycka.

    Andra skillnaden är att invandrare i Frankrike redan kan franska och inte behöver lära ett helt nytt sprâk.

    Tredje skillnaden är att invandrarna i Sverige har jobb, speciellt inom offentliga sektorn och har rätt till olika saker sâsom hemsprâksundervisning, tolkar etc. Araber och afrikaner i Frankrike jobbar knappast offentligt, jobben de har är samhällets sämsta. Mânga âr arbetslösa och lever pâ bidrag.

    Varför gör jag denna jämförelse? Jo, därför utifrân mitt perspektiv tycker tycker att Sverige har gjort ett bra jobb. Man har hjälpt väldigt mânga människor i svâra situationer. Jämfört med landet som jag bor i tror jag att invandrare i Sverige har det mycket bättre!

    Men vi kan ju inte hjälpa HELA världen. Sverige mâste sätta en gräns. Och kanske hjälpa människor i deras egna länder.

    Hur är invandrarnas situation i Spanien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Sverige har aldrig haft kolonier och har knappast nâgot ansvar att ta pâ sig andra folks olycka."
      Var går gränsen för vilka man ska hjälpa? Närmaste familjen? Vänner? Bekanta? Släktingar?
      Jag är av åsikten att vi alla har ansvar för att hjälpa dem vi kan. Sverige är ett bra land på många sätt och kan hjälpa människor som flyr. Det är något att vara stolt över. I många fall går dock principer före skydd av människor, och det tycker jag är mycket illa.
      Jag är inte insatt i invandrares situation i Spanien. Vet bara att invadnrare inte hetsjagas ur landets och flygs i privatplan tillbaka till de länder som de kommit ifrån. Här lever många papperslösa öppet utan problem från vare sig polis eller folk på gatan. Däremot har många usla jobb, försörjer sig på att sälja pappersnäsdukar eller med att arbeta på fruktodlingar.
      Kanske någon av mina spanska bloggläsare är insatt i spansk invandringspolitik?

      Radera
    2. Jag håller inte med. Har bott i Frankrike i 10 år och invandrare i Frankrike är inte så värst integrerade tycker jag.
      När jag kom hit så gick jag på "Franska för invandrare" och det hade jag rätt till genom arbetsförmedlingen. I min grupp fanns det en man som hade bott i Frankrike i 40 år och kunde ingen franska! Då är det något som är fel med integreringen i samhället? Långt ifrån alla kan franska.

      Skillnaden är väl att i Frankrike så jagar vi inte invandrarna som man uppenbarligen gör i Sverige, t.ex så kollar vi inte deras ID-kort i tunnelbanan och vi gör inte det genom att sålla ut invandrare p.g.a hudfärg som man gör i Sverige och jag har inte heller hört om en familj med barn som är födda i Frankrike och som har gått i skolan här som blir utkastade efter 15 år.

      I Frankrike har man faktiskt rätt till gratis franskaundervisning, man har rätt att starta företag, man kan få bidrag o.s.v.

      Sen som medborgare i ett land inom EU så kan man bara komma och bo här i Frankrike, man måste inte göra något speciellt. I Sverige så fick min man lov att söka uppehållstillstånd! Och han hade definitivt inte rätt till bidrag!

      Radera
    3. Jättetack Anna-Lena för en intressant kommetar och en annan synvinkel på hur det ser ut i Frankrike.

      Radera
    4. Fast jag vet inte om man kan saga att Sverige har gjort ett bra jobb bara for att man har tagit emot en stor andel invandrare, ger dem gratis svenskaundervisning osv.
      Motagningen av invandrare ar inte bra sa lange struktuell diskriminering existerar saval pa bostads- som pa arbetsmarknaden och sa lange som manniskor med ett icke-nordiskt utseende (oavsett om de ar invandrare eller fodda och uppvuxna i Sverige med utomeuropeiska foraldrar)inte accepteras som fullvardiga medborgare av etniska svenskar.

      Radera
    5. Anna-Lena, du har kanske missuppfattat mig. Det jag ville förklara med min jämförelse med Frankrike är att trots alla naturliga förutsättningar för invandrarna i Frankrike, rätt att bo här, sprâket etc sâ är integrationen dâlig. Mânga är arbetslös och har barn som är kriminella, jämför Marseilles norra kvarter! I Sverige trots naturliga svârigheter sâsom spâket etc sâ verkar invandrare i Sverige vara mycket mer integrerade. Jobb, äktenskap med svenskar, ett värdigt liv etc. Jag har genom mitt jobb daglig kontakt med svenska kunder och mânga är invandrare.

      Jag tror att vad ni än säger att Sverige borde fâ VG vad gäller invandrarpolitiken! Om integrationen misslyckas kan ju bero lite pâ individen ocksâ; När man kommer till ett nytt land fâr man ju ta i beräking att ändra sina vanor och göra avkall pâ sina krav. Jag begär till exempel inte att mina barn ska fâ svenskundervisning här. De har gâtt i privata skolor vilka i Frankrike alltid betyder katolska skolor, och jag är lângt ifrân katolik! Vi äter fransk mat och grillar inga fâr pâ balkongen!

      Ok, jag kanske är lite väl dömande. Mânga som söker sig till ett nytt land har haft det svârt, nâgot som vi i-landsmänniskor inte kan föreställa oss.

      Men anledningen till att jag kommenterade ditt inlägg Annika var att jag tycker dina âsikter är obefogade. Jag kan inte se mitt forna hemland som annat en än föregângare för generöst mottagande av flyktingar och invandrare, och känner mig skyldig att försvara Sverige mot perversa

      Har inte heller n

      Radera
    6. blev fel när jag skulle korrigera inlägget.

      Det jag ville skriva pâ slutet var att jag känner mig skyldig att försvara Sverige mot konstiga âsikter bâde av svenskar och de som flyttat till Sverige och inte förstâr vilken chans de har att bo i detta välordnade, men ock kalla land!

      Anna-Lena, det lâter väldigt konstigt att din man fick sôka uppehâllstillstând i Sverige om han är fransk! Kanske var det före 1995?

      Annika, om du tycker att alla människor i hela världen ska tas om hand i Sverige sâ kanske det är dags att flytta tillbaka och börja betala skatt!

      Julia, Paris, Frankrike (har heller inga konton, bloggar inte)

      Radera
  8. Den som kommenterar här behöver sannerligen inte dela mina åsikter. Inte ange sitt namn heller. Men är det inte anmärkningsvärt att av åtta som har kommenterat är det tre som är mycket kritiska till det jag har skrivit, och att endast de tre har valt att vara anonyma? Varför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att de´inte vågar stå för det de skriver.
      Det är skamligt att vi i Sverige bär oss åt på detta sätt mot människor i knipa. Och att slänga ut människor som har jobb, bostad och ett bra liv här är ju helt barockt. Pinsamt när man vet att vi inte följer Barnkonventionen och EU's lagar.
      Många invandrare och flyktingar är yrkesutbildade människor som kan bidra till Sveriges ekonomi direkt genom att betala skatt. Det kostar inte mycket att komplettera deras utbildningar så de kan gå ut i jobb direkt. Om de nu gavs möjligheten.
      Jag jobbade på en stor kommunal arbetsplats förut, där det fanns många högutbildade invandrare som hade de absolut sämsta jobben. Det var högskolelärare, läkare, ingenjörer, sjuksköterskor.. Varför? Jo, de heter Mohammed, Ahmed och andra exotiska namn.
      Inte klokt!
      Man vill dela på en syskonskara på tre barn, och skicka ut en svårt handikappad flicka med sitt lillasyskon och sin psykiskt sjuka mamma - som inte klarar att träffa sina barn mer än 2 timmar varannan vecka under bevakning..
      Man vill skicka ut en gammal, dement, sjuk dam som inte har någon familj, bostad eller försörjning i sitt gamla land. Hennes barn bor här. Varför?!
      När det gäller skattepengarna så tycker jag att om man slutade att göra utredningar om utredningar, inte hade dyra konsulter till de mest enkla frågor, slutar att omorganisera varje år, betala ut bonusar och svinhöga löner till chefer och politiker inom stat och kommun hade pengarna snart funnits. Strunta att bygga en idiotiskt järnvägstunnel under halva Göteborg som kostar miljarder att bygga.
      Skicka ut dem som blir dömda till fängelse och låt dem som sköter sig få stanna i lugn förvissning om att de kommit till ett tryggt land.
      Då skulle pengarna räcka länge
      Jädrans vad långt det här blev, men jag blir irriterad på kortsynta, fördomsfulla anonyma insändare. Som förvisso har rätt att tycka vad de vill, men de känns ju inte seriösa när de inte vågar skriva vilka de är.
      Kram :)

      Radera
    2. Utmärkt kommentar, jag håller med om allt du säger, men är lite försiktig att tycka till om dem som döms för brott.
      Man pratar pengar och siffror och lagar, men bakom allt detta finns verkliga människoöden, och det är inte enstaka eländiga fall man hör talas om, nej, de är ju så många! Då måste något vara fel! Sverige har ju vid flera tillfällen kritiserats för att inte följa Barnkonventionen till exempel.

      Radera
    3. Hej.
      Det är jag som är fördomsfull, oseriös och anonym.
      Jag har ingen möjlighet att "svara som" något annat än anonym då jag inte har varken google konto, AIM, Open UD och så vidare...
      Dessutom har jag oförskämdheten att använda Mac/ipad vilket inte fungerar så bra med blogspot.
      Karl Albrektson
      Frankrike

      Radera
  9. Vilken intressant diskussion! Jag kan hålla med om lite av varje faktiskt. Det jag reflekterar över är hur enormt stora krav vi har i Sverige på allting, och det kommer sig förstås av att vi är ett av världens rikaste länder. Det finns många länder i Afrika som tar emot massor av flyktingar, trots att de själva är fattiga. Vi skulle ju ha råd att ta emot fler, och med tanke på hur lite barn vi föder så kommer vi behöva all hjälp vi kan få när allt större del av befolkningen är pensionärer.
    Men då måste ju integrationen fungera också. Och ett väldigt stort ansvar ligger på oss som medborgare. Visst har regeringen ett superstort ansvar som de inte har tagit. De kan göra mycket mycket mer. Men vi som bor här måste också ta vårt ansvar. Jag har träffat många flyktingar och bara för att ta ett exempel, det här som vi är så snabba att klaga på "har de kommit hit måste de lära sig språket", men vem ska de prata med för att lära sig? En kille sa att de hade uppmanat på SFI att de skulle öva sig och prata med svenskar. Vilka svenskar? Var? Vi är skitbra på att åka utomlands och tycker det är exotiskt och härligt. Men att gå in till grannarna och smak på all världens mat och samtidigt lära känna andra, det suger vi på. Integration är inte bara något som styrs uppifrån, vi måste alla hjälpa till.
    Karl Albrektson, jag tycker dina inlägg är väldigt intressanta. Det här med skattetryck, stämmer det verkligen fortfarande att vi har det högsta? Och om det gör det, är det inte så att vi har mycket tillbaka på det? Att alla får gå i skolan och att vi har en god omsorg (även om det är när det inte fungerar som det skriks högt i skyn. Jag har själv varit i kontakt med sjukvården förhållandevis ofta och fått fantastisk vård och dito bemötande) Om du Karl skulle ha 58% i marginalskatt i Sverige utgår jag från att det ändå inte skulle gå någon nöd på dig. Men skattetrycket handlar ju också om vilket samhälle vi vill leva i. Ska vi hjälpas åt, eller låta var och en sköta sig själv och bygga in oss i fort med murar för att hålla de med sämre förutsättningar borta? Jag betalar gärna skatt. Har inte särskilt mycket pengar över, men är tacksam för det välfärdssamhället vi har (haft). Skulle jag någon dag få 58% marginalskatt vore jag mer än glad att bidra.

    SvaraRadera
  10. Hej !

    Jag är fransk och har bott med min mann och vår son fyra år i Sverige. Vi bestämde oss att flytta där eftersom vi var "förälskad" i Sverige, och då tyckte vi att det skulle bli bra att lära känna kulturen. Landskapet är underbart, och vi gillar svenska "mys". Men det var väldigt svårt att integrera sig. Vi försökte att träffa svenska människor, att leva som svenskar. Men det finns alltid en gränsning..Min man jobbade som tandtekniker och det var några stycke som pråtade aldrig med honom och sa "vi ville inte ha en fransman där"..Jag kunde inte hitta ett jobb, det var redan svårt för svenskar att hitta jobb, då var det svarare för en utlandsk, även om jag pratar bra svenska. När vi gick på en affär och började prata svenska, anställda tittade på oss som vi var "alien" och hade ofta inga lust att informera oss. Och vi bodde inte i en små by, vi bodde i en ganska stor stad. Jag gick på SFI och måste säga att alla invandrare som var med hade inga jobb och väldigt svårt att hitta nåt..Vi gjörde allt möjligt för att integrera oss, men tyvärr fungerade det inte. Då bestämde vi att flytta tillbaka till Frankrike. Jag bor på franska rivieran och där finns många invandrare från alla länder i världen och många svenskar också, och tycker att mest av dem är bra integrerad.Var jag jobbar finns det en svensk, en italiensk och en engelsk och vi fransmän gör inga skillnad mellan dom och oss. Det är tyvärr inte så i Sverige..
    Fabienne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, Fabienne. Tråkigt att du har haft en sådan erfarenhet av Sverige. Jag förstår verkligen att det kan vara svårt att integrera sig. Undrar varför det är så?

      Radera

ny gadget

ny gadget