fredag 8 mars 2013

Grattis på kvinnodagen?!?

Gud så trött jag är.
Mentalt.
Tankeverksamheten har i stort sett avstannat, det enda som finns kvar av den snurrar som en grammofonskiva som hakat upp sig på stressande saker.
Jag trodde att det skulle bli bättre, bara det blev fredag, men det är klart, allt blir inte bra bara för att klockan har slagit 21 och helgen officiellt borde inledas.

Jag fick dunderkur mot urinvägsinfektionen (ni vill inte veta sånt egentligen va) av min snälla doktor och känner mig redan lite bättre.
Fick smärtstillande också, så stora blodröda kapslar att ingen av dem någonsin kommer att komma in i min mun, än mindre genom halsen.
Tack Spanien för snabb sjukvård.
Tack Spanien för billig medicin.

Nu ska J ta med mig till något trevligt matställe för att följa fredagstraditionen och för att få mig att tänka på något roligt.

Internationella kvinnodagen tycker jag att vi uppmärksammar med Nanna Johanssons tal i Tankesmedjan.
En kort snutt på ett par minuter som ni kan lyssna på HÄR.
Handlar om det absurda i att säga Grattis till kvinnor på kvinnodagen. Dagen är ju till för att uppmärksamma de problem och orättvisor som finns. Det är som att säga grattis till en diabetiker på diabetesdagen, eller gratulera en hiv-smittad på hiv-dagen.
Är Nannas åsikt.
Och jag håller fullständigt med.
Och det här tar jag upp eftersom jag faktiskt har hört grattishälsningar andra år, på kvinnodagen.

2 kommentarer:

  1. Vilken vecka du har haft, jag hoppas att du mår bättre i dag.

    Jag håller helt med om att grattis på kvinnodagen är något felriktat, men jag förmodar att det görs utan att tänka och i samklang med andra dagar som mors och fars dag, då man säger grattis. Det är ju egentligen ganska sorgligt att det fortfarande anses nödvändigt med en kvinnodag.

    Ha en bra helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det trist att kvinnodagen behövs.

      Radera

ny gadget

ny gadget