söndag 10 mars 2013

Skönt med en vanlig lördag

Återhämtningsdag.
Så skönt.
Vaknade ganska sent
Myste med J tills jag steg upp.
Köpte en påse muffins till frukost i brödbutiken härnere och åkte till Triana.
Först gick vi till ned till floden via Callejón de la Inquisición som är så mysig trots det ruskiga som namnet syftar på. Ja, just där ovanför höll Sevillas inkvisitionsdomstol till. Strax till höger om gränden, nere vid vattnet, hade Jesús pappa sitt tavelstånd, och J:s mamma satt på en stol i solen.
Hon följde med oss till marknaden. Vi behövde köpa lammkött, men visste inte till vilket stånd vi skulle gå. Så Jesús mamma tog med oss till han som kallas El Malaje, och presenterade Jesús som sitt yngsta barn för försäljaren.
Jag tyckte inte att försäljaren såg så otrevlig ut, trots öknamnet.
Jesús mamma berättade att hon har känt försäljaren sedan hon var nygift och började handla på den här marknaden för 50 år sedan. Först var det försäljarens pappa hon handlade av, sedan av sonen som tog över verksamheten.
Jag och J gick vidare till centrum för att köpa födelsedagspresent.
Det kändes som om det var mycket längesedan jag var i centrum.
Och jag blev så trött, Som om jag legat sjuk länge, länge.
Vi köpte små gräddiga och chokladiga bakverk när vi kom tillbaka till Triana, och gick upp med dem till J:s föräldrar som kommit hem från konstmarknaden.
Vi fick fisk i ugn till lunch och stannade hos Jesús föräldrar hela eftermiddagen, helt utan brådska. Det var J:s mammas födelsedag i fredags och vi passade på att fira henne lite.
J som lite siesta i soffan, och J:s pappa också.
Så skönt att göra sådana vardagliga saker, som vi itidigare gjorde ofta.
Framåt halv åtta åkte vi för att köpa dammsugarpåsar.
Worten är en fruktansvärt deprimerande affär. Lika deprimerande som Jula.
Det blev en elvisp också, som jag är himla glad åt.
I längan av trista butiker i affärsområdet ligger Casa, där jag införskaffade vackert kakfat och blev stormförtjust i en, för tillfället, fullkomligt onödig pryl: en röd manick som man skalar och delar äpplen med genom att veva en liten vev.
Därefter behövde J en elgitarr, och sedan köpte vi ingredienser till engelsk söndagsfrukost. Jag avskyr köpcetrum och nu hade jag fåt min överdos. Gränsen var nådd med råge. Samtidigt sjönk blodsockret, så jag skyndade ut till en bar och beställde söt dryck medan J köade. Sedan åkte vi hem och åt engelsk frukost till middag och tittade på vackra Penélope Cruz i en film.
Mys med pipen i soffan, lyssnandes på regnet.
Skön lördag.

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha ha! Vilken rolig shoppingrunds. Kan se shoppinglistan framför mig:

    Mjölk
    Bröd
    Bacon
    Elgitarr
    Grönsaker

    Låter hur som helst som en skön lördag, verkligen.Såna man behöver. För mig började den med ett sms från Daniel, "Vill du ha en semla vid 11-tiden?" Det innebar att jag kom upp, fick plockat i ordning och damsugit innan han kom. Efter fikat lade jag mig i soffan, i solskenet från fönstret, och somnade. Det är skönt solsken men har varit så jättekallt. Några minusgrader och blåst. Hua!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt!
      Semla också. Jag har också sovit siesta. Fyra timmar!!!
      Elgitarren stod inte på listan, men J kom på att han behövde en när vi köpte dammsugarpåsar...

      Radera

ny gadget

ny gadget