fredag 22 mars 2013

Tände eld på huset

Ett sånt jäkla oväsen det var här i går kväll!
Visselpipor, smällare och rop.
Jag fattade först inte vad det var, men kom sedan på att det var demonstrationen som jag sett lappar om tidigare.

Allt handlar om vad som hände i grannhuset mitt emot.
Där bodde en äldre man ensam i en lägenhet. Han verkade avsky allt och alla. För några år sedan hällde han bensin på bottenplanet på huset, tände och ställde sig med sin hund utanför och tittade på medan huset brann. Tanken var att ta död på alla 84 boende i höghuset, men det blev inga dödsoffer, tack vare en man som skulle med ett tidigt plan och var uppe på natten. Han larmade räddningstjänst och de boende kunde räddas.
Nu har rättegången hållits och mannen har dömts till nio års fängelse.
De boende i området tycker att det är ett löjligt lågt straff och demonstrerade mot det igår. I dag sitter stora skyltar uppe som en påminnelse om vad som hände.

Jag vill inte tycka till om straffet. Hur skulle jag kunna göra det? Vet inte omständigheterna.
Det gör förmodligen inte demonstranterna heller, men här är det regel att man demonstrerar för högre straff efter rättegångar. Inga straff är tillräckligt höga. Folk kräver livstid. Vore det möjligt skulle de förmodligen kräva dödsstraff också.
Regeringspartiet Partido Popular lovade hårdare tag mot brottslingar och högre straff. Det har nog lockat många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget