tisdag 5 mars 2013

N-ordet

Näe hörrni, inlägget om det deprimerande, religiösa tokstället i Portugal är på gång, men jag är för trött för att slutföra det och har djävulskt ont i huvudet.
(J kallar det baksmälla efter överdosering av lugnande tabletter.)

Jag tycker att ni ska läsa en annan blogg så länge.
Det är Nadia som har tipsat i en läsvärd kommentar till inlägget "Kommentar angående utlandssvenskar". Klicka på länken och läs vad Nadia har skrivit.

Länkarna som hon har tipsat om går till Fatous blogg.
Det här inlägget handlar om n-ordet och användningen av det. Mycket långt, mycket förklarande, mycket, mycket bra.
Det här handlar om vad Fatous tioårige son var med om en gång. Gud vad jag önskar att jag hade varit med på bussen då.

6 kommentarer:

  1. Ja, det är för jävligt att man inte kan få tycka illa om folk oberoende på var de kommer från! ;) Tycker man illa om nån med avskiljade utseende är man genast rasist, men hade personen i fråga varit helyllesvenne hade det varit helt okej att ogilla vederbörande. Jag vill motverka rasismen genom att förakta folk baserat på deras egenskaper istf deras härkomst.

    /Ewe, med glimten i ögat...

    SvaraRadera
  2. Men vilket bra inlägg av Fatou!! Jag har ju levt med detta också, men aldrig trängt in i problematiken på det sättet. Mycket bra formulerat. Mycket mycket bra. Nu är ju jag rasist då, för jag föredrar svarta män. Det är precis lika illa. Men jag är medveten om det och försöker jobba på det. Med varierande framgång. Historiskt är det ju för överjävligt att det har blivit som det har blivit. Helt obegripligt och fasansfullt. På alla sätt. Bra att det tas upp, om och om igen. Tyvärr visar det oftare att det finns så många idioter, än att folk får upp ögonen för andras situation. De ser bara till sin egen "men JAG har aldrig tagit skada av att säga n...boll" Nähä? Konstigt.

    SvaraRadera
  3. Tack för fina länkar till min blogg. Det finns dock en senare (och bättre) version om N-ordet. Här är länk till det: http://fatou.se/2011/12/08/bland-negerbollar-och-andra-finska-pinnar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! Jag tyckte att den första versionen var alldeles utmärkt, men jag ska byta ut länken, andra versionen känn slite, tja, renare om man kan säga så, och lättare att läsa.

      Radera
  4. Åsa: Tack för dina fina ord! Det du beskriver tror jag inte alls är rasism, utan jag tror helt enkelt det är en smaksak, att du blir attraherad av svarta mer än vita, på samma sätt som vissa attraheras mer av blondiner/brunetter/långa kvinnor eller män/norrlänningar/de med mycket humor etc.

    SvaraRadera
  5. Ja, Fatous inlagg ar verkligen lasvart och valformulerat!

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget