måndag 11 mars 2013

Grapefrukt

Pomelo.
Jag tycker så mycket om det ordet.
Pomelo...
Önskar att jag tyckte lika mycket om frukten. Verkligen.

Det var i Bolivia jag provade den.
Jag hade ätit så mycket citrusfrukter i alla storlekar, älskade de pyttesmå mandarinerna mer än allt annat trots att de var så starka att munnen sveddes efter en enda. Men pomelon hade jag inte provat.
Tino köpte en stor, gul frukt från en vagn.
Jag tror att jag åt den med sked.
Den var inte så farligt besk, men ganska snart hade jag fått nog. Jag försökte ändå äta upp frukten av artighet och har sedan dess inte tålt tanken på eller doften av pomelo.

Inte förrän nu, när vi köpte pomelojuice på flaska (den är så besk att den är odrickbar) har jag vetat vad pomelo är för frukt.
Grape.

Men visst låter det finare på spanska?


11 kommentarer:

  1. Annika. Kom igen nu. Grape är ju supergott! När jag var gravid med Frida, och vi var i USA, var grapefruktjuice och rostat bröd det jag njöt av mest. Kunde inte ens titta på en tallrik frukostpannkakor med sirap, eller feta stekar. Jag gillar att smutta på riktigt fin grapefruktjuice, typ Tropicana eller så.
    Frukten i sig gillar jag också att äta.
    När jag var hos brorsdottern i Malmö nyligen, fick jag dessutom en tandad grapefruktsked, som gjorde själva ätandet till ett rent nöje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mhm... Jag vet en som fick otroligt sug på skolkritor, alltså riktiga, inte godiskritorna, när hon var gravid... Men jag tror att hennes knäppa sug gick över.

      Radera
  2. Håller med, blä för grapefrukt! Ok, det kanske skulle gå ner med en massa socker ;)

    SvaraRadera
  3. Undrar om Pomelo och grapefrukt är samma sak. På svenska finns en frukt som heter pomelo som inte är grapefrukt. Kolla dessa artiklar om du orkar bry dig: (I den spanska grapefruktartikeln kallas dock grapen pomelo.. lite förvirrande, men i artförklaringen är den Citrus x paradisi, alltså en korsning antar jag. jaja

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Pompelmus

    http://es.wikipedia.org/wiki/Citrus_maxima

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Grapefrukt

    Grape är en blandning mellan pomelo och apelsin står det på svenska wikipedia-grapeartikeln!

    http://es.wikipedia.org/wiki/Citrus_%C3%97_paradisi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Jag gick bara till ordboken och kollade, men ska kika på dina länkar också.

      Radera
    2. Ja... alltså jag tror man säger pomelo i vardagligt tal i spanien för grapefrukt, men det är ju intressant att det här säljs nåt som heter pomelo som inte är grapefrukt...

      Radera
  4. Jag hatar grape men älskar pomelo! Trixet är att inte äta pomelon med skalet på (alltså det tunna som finns mellan och på klyftorna) för det är så beskt att man vill spontankräkas. Om man tar sig tiden att skala av precis allt och bara ha det saftiga fruktköttet kvar så är den helt fantastisk! Godare citrus finns inte :) Det är inte så pilligt som det låter, för "skalet" på pomelon är väldigt tjockt och starkt, så det mesta åker rakt av utan att det blir små rester kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minsann! Kanske är det det som är problemet? Det vita?
      Det verkar som om jag var fel ute, det här med att pomelo och grape är samma frukt. Jag skyller på ordboken. Den är tjock, men inte 100 procent pålitlig kanske.

      Radera

ny gadget

ny gadget