torsdag 6 juni 2013

Spanjorer sundast i Europa!

Vilken härlig artikel!
Man har kommit fram till att spanjorer är de som lever mest friska och glada längst i hela Europa.
Det är bland annat tack vare maten. Ingen fabriksmat här inte, bara rena råvaror, och rätter tillagade från grunden. Det är en förklaring till att färre här drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar än i exempelvis Sverige, och det är låga sjuksiffror för olika former av cancer, som bröstcancer och prostatacancer.
Spaniens sjukvård är i toppklass. Enligt artikeln rankas den högre än bland annat Danmark, Sverige, Norge och Schweiz.
Spanjorers sociala liv är också en bidragande faktor till välmåendet.
Läs artikeln, den är bra!

2 kommentarer:

  1. Bra artikel fast jag vet inte ifall jag haller med riktigt om allt. Det här med att spanjorer inte stressar och att de sover siesta... I Madrid stressas det och ingen jag känner sover siesta. Kanske nan helg men inte annars. Och detta som Bosse, svensken ("Bosse Essén, svensk busschaufför och reseledare i Almuñécar, har tillbringat sina vintrar i Spanien sedan 2004.") säger:

    "– Här är ett annat tempo. Jag har inte haft klocka på mig på två år. Är du till exempel ute och kör bil kan du stanna till var som helst, bara du slår på dina varningsblinkers, och så får folk tuta lite. Ska någon parkera stannar alla upp. Ingen stress i trafiken."

    Ha, ha...vilket dravel!!! Det märks att han bor ute pa kusten i ingenstans!!! OCH under VINTERN = inget folk där överhuvudtaget!!! ;-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det där med reseledaren Bosse håller inte jag heller med om. Ingen stress i trafiken?!? Jag undrar om det ens där han bor är stressfritt i trafiken. Jag bär inte heller klocka, gjorde inte i Sverige heller, men det betyder ju inte att man kan komma försent till grejer ens i Spanien. Jag känner flera som sover siesta, den som kan gör det ofta här i söder. Av dem i min bekantskapskrets. Och man ringer inte till folk under siestatiden.

      Radera

ny gadget

ny gadget