tisdag 23 oktober 2012

Kallt i Uppsala

Sista dagen i Sverige. Senare (framåt morgonen) åker jag till Stockholm och på kvällen åker jag till Madrid. Och på natten blir det buss till Sevilla.
Igår var jag hos min vän Lisa hela dagen, och det var så roligt! Fick träffa den nye bebise också, äntligen.
Månaden har ägnats åt Uppsala. Här bor jag hos min bror. Har gått och kikat på stan och varit på Emil Jensen-konsert. Men det var nära ögat att jag missade den. När jag kom, trekvart innan konserten skulle börja, var det intagningsstopp! Det var fullt i lokalen! Jag blev så besviken att jag stannande kvar och hängde utanför dörren till tio minuter efter att konserten hade börjat, och till slut släppte de in mig.
Men då var jag genomfrusen. Det är förbaskat kallt här i Uppsala. Jag blev så där frusen att man inte blir var igen hur många filtar man sveper in sig i, det enda som hjälper är en riktigt lång och mycket varm dusch, alternativt bad för dem som har badkar.
Jag längtade tillbaka till Spaniens värme. Att frysa så och utsättas för kalluft är lika plågsamt som att bränna sig illa på en motorcykel som har vält och sedan utsättas för solljus på de stora brännsåret. Jag fick gå in i en mataffär och värma mig. Där ställde jag mig vid ett skåp med nygrillad kyckling, där det blåste varmluft. Stod där så länge jag vågade, sedan blev jag frestad av doften och tog med en påse varma, kryddiga revben till kassan.
Och jag blev varm. Här tar inte varmvattnet slut efter fyra minuter. Fast det var kortvarig glädje, för det är hemskt kallt i det här studenthuset. 18-19 grader när elementen är på max.
Jäkla utnyttjande av studenter. Oskälig hyra för det skräp till boende som erbjuds, och sedan inte ens ha det varmt i huset!
HEIMSTADEN heter det skamliga bostadsbolaget.!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget