onsdag 22 juni 2016

Spanska, utdragna avsked

Finns det något land där avskeden är lika utdragna som i Spanien?
Innan jag fick barn var de spanska avskeden inget som jag brydde mig om. Hade sällan så bråttom.
Nu, däremot.
Middag med vänner eller familj. Barnet börjar bli trött. Dags att åka. Barnet blir övertrött. Barnet springer gång på gång ut i gatan med bilar. barnet bajsar på sig, gnuggar sig i ögonen av trötthet, tröttgråter. Sista bussen hem går om 20 minuter, går vi inte genast så missar vi den. Har jobb att göra. Spelar ingen roll. Det spanska avskedet är precis lika utdraget. Då vi i Sverige skulle ha sagt adjö och gått, beställs det in nya öl; avsekdsölen, den sista ölen som långsamt dricks samtidigt som det pratas vidare, eller så sitter man kvar i vardagsrumssoffan eller ställer sig i hallen och pratar 20 minuter till. Att genast ge sig i väg vore fult.
Inget är så enerverande som ett spanskt avsked när man har barn och bara vill/behöver gå hem.
Här har vi en av få kulturkrockar mellan Jesús och mig.

14 kommentarer:

  1. Haha så sant! Det värsta är att jag blivit lite spansk i mina avsked i Sverige! Men bara lite, i Spanien är jag fortfarande svensk...vet inte var jag hör hemma längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vad lustigt! Får se i sommar om jag också har tagit efter de spanska avskeden!

      Radera
  2. Hahahaha ja! Jag förstår din frustration!

    SvaraRadera
  3. Den där kulturkrocken (exakt!) har vi faktiskt mellan Peter och mig oxå, trots attvi båda är svenska. Hans avsked tar ungefär två timmar... Minst.

    SvaraRadera
  4. Ha! I den här familjen är det omvänt!

    I min svenska halva tar det en evinnerlig tid från det vi säger att nä, nu är det dags tills det att vi sitter i bilen och vinkar hejdå. I min mans halva går det fortare (familjen är ju heller inte lika stor), han tycker min halva är jättejobbig på det sättet. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din man! Inte kul att vara den som väntar.

      Radera
  5. Likadant på Balkan, och 2 barn på det... Men men, det är ändå lite charmigt, när barnen är på rätt humör. Kan definitivt förstå din frustration i situationen du beskriver.

    Hoppas ni får en fantastisk semester i Sverige, vi drar också dit snart men bara 5 veckor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fem veckor är inte bara! Så fint med en lång Sverigesemester!
      Långa avsked kan vara trevligt och charmigt, men det beror på situationen... Uff, två barn och långa avsked...

      Radera
  6. sååå sant. När vi talar på Skype med mina spanska svärföräldrar så vet jag att det tar minst en timme från det första avskedet tills vi faktiskt lägger på :-)

    SvaraRadera
  7. Jaa, hatar det där, speciellt jobbiga är kusinerna i byn. Tror jag aldrig vänjer mig vid det där. Mejlar en länk till en video om detta :)

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande! Verkar lovande!! Tack!

      Radera

ny gadget

ny gadget